اصل ماجرای متراژ دست و پا چه بود؟

به گزارش نوای پرنده پارسی، تهران (پانا) - در چند روز گذشته ویدئویی از برنامه افطار شبکه سه (مثل ماه) در شبکه های اجتماعی با واکنش انتقادی کاربران روبرو شد.

اصل ماجرای متراژ دست و پا چه بود؟

به گزارش عصرایران، در این ویدئو رسالت بوذری مجری برنامه مثل ماه در مقابل مهمان برنامه از واژه متراژ برای پرسیدن از شرایط جسمی خانواده اش استفاده می کند و کاربرد همین واژه در مقابل فردی که از نظر ابعاد دست و پا دچار معلولیت است، با واکنش هایی تند در فضای مجازی همراه شد.

نسخه کامل این گفت وگو نشان داد این واژه ابتدا توسط خود مهمان استفاده شده و مجری برنامه هم زمان پرسش از تعبیر مهمان برنامه استفاده کرده و این قضیه از سر ناآگاهی یا توهین به مهمان برنامه نبوده است.

البته با دیدن برنامه متوجه می شویم که این بخش از سوالات مجری در ادامه حرف های توضیحات مصطفی شریعتی مهمان برنامه است که خود ابتدا از واژه متراژ استفاده کرده است.

رسالت بوذری مجری مثل ماه در مصاحبه ای با خبرگزاری مهر گفت: وقتی من می بینم روبه روی من کسی نشسته است که دوست دارد این معلولیت دیده نگردد و یک تفاوت دیده گردد و حتی این تفاوت را با چنین الفاظی بیان می کند من هم دوست دارم او را مسرور کنم و جمله ای به کار می برم که خودش می گوید. ... به نظر می آید آنها که فضای حرفه ای را درک می کنند متوجه می شوند که خیلی بعید است که آدم روبه روی معلول باشد، از چنین جمله ای استفاده کند و قصدش شوخی و طنازی یا مطایبه باشد. فردی که اندکی بویی از رسانه برده باشد می داند روبه روی معلول نباید چنین شوخی ای انجام داد.

من همواره منتقد عملکرد صداوسیما بوده ام و به قول معروف دعوای ما با صداوسیما سر جای خودش اما اینکه از هر امکانی استفاده کنیم تا صداوسیما یا یک برنامه تلویزیونی را مورد نقد قرار دهیم و یا تخریب کنیم عملی غیراخلاقی، غیرحرفه ای و به دور از انصاف است.

در زمانه ای که بیشتر مخاطبان شاید اصل برنامه را ندیده باشند و فقط همان تکه ویدئو را در شبکه های اجتماعی دیده اند، بر اساس آن فکر می کنند که واقعا توهینی اجرا شده است. این اتفاق بیشتر به ما به عنوان مخاطب این نهیب را می زند که در روزگار کنونی رای صادرکردن درباره یک ویدئو یا تصویر، عکس، صدا و ... نیازمند دقت و رصد بسیار بیشتری است.

علی الخصوص که صفحات و کانال های زرد شبکه های اجتماعی بدون هیچ حد و مرزی فقط به دنبال موضوعات جنجالی هستند تا مخاطب بیشتر و توجه بیشتر به دست آورند.

مارتین اسکورسیزی کارگردان مشهور آمریکا در بهمن ماه سال گذشته مقاله ای در تمجید از فدریکو فلینی فیلمساز پرآوازه ایتالیایی در مجله هارپر منتشر کرد و در بخشی از آن نوشت: 15 سال پیش عبارت محتوا تنها زمانی استفاده می شد که افراد در حال بحث درباره سینما در سطحی جدی بودند و محتوا در مقابل فُرم قرار می گرفت و سنجش می شد. اما به تدریج عبارت محتوا بیشتر و بیشتر توسط افرادی که مدیریت کمپانی های رسانه ای را بر عهده داشتند مورد استفاده قرار گرفت؛ افرادی که هیچ چیز در مورد تاریخ سینما نمی دانند و حتی فکر نمی کنند که باید در این باره چیزهایی بدانند.

و حالا متاسفانه باید به نوشته آقای اسکورسیزی افزود امروزه تولیدکنندگان محتوا ادمین های صفحات اینستاگرامی و کانال های تلگرامی شده اند که حتی شاید در تمام زندگی شان بیشتر از 10 کتاب نخوانده باشند!

همان گونه که تولیدکنندگان محتوا یا منتشرکنندگان در مقابل مخاطب خود رسالتی مبنی بر تعهد حرفه ای، رعایت اخلاق و ... دارند من مخاطب هم در برابر محتوایی که قرار است به مغزم فرو کنند مسئولیتی دارم و نباید هر آنچه دیدم و شنیدم را بپذیرم و بر اساس آن رای صادر کنم.

با توجه به اتفاق اخیر برنامه مثل ماه باید گفت شاید این واژه مقداری دافعه داشته باشد ولی نیاز مبرم زندگی امروز ماست: راستی آزمایی

البته در تلویزیون و صداوسیما اینقدر اشتباهات از این دست دیده ایم که مخاطب بدون هیچ درنگ و تاملی رخ دادن چنین اتفاقی را هم محتمل می داند و می پذیرد که این برمی گردد به بحث همان دعوای قدیمی با صداوسیما و ... .

bestcanadatours.com: تور کانادا | با تور کانادا سفر کنید، ویزای کانادا، تور کانادا ارزان، قیمت تور کانادا نوروز، بهار، پاییز، تابستان، زمستان را با ما تجربه کنید.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 6783

به "اصل ماجرای متراژ دست و پا چه بود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اصل ماجرای متراژ دست و پا چه بود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید