اینترنت صنعت خبر را شکست داده اما می تواند ترمیم کننده دنیا اطلاعات هم باشد ، تنها راه نجات روزنامه نگاری، مشارکت مردمی است؟

هنگامی که نظرسنجی ها از آمریکایی ها می پرسند که به اخبار مکتوب، شنیداری یا دیداری اعتماد دارند، اغلب پاسخ ها نسبت به این سه گزینه منفی است. درواقع برای مخاطبان دنیای اینترنت منبع اصلی خبر است و فارغ از دیداری و شنیداری بودن مورد توجه واقع می گردد. به عبارت دیگر اکنون در سراسر دنیا شاهد رشد فزاینده دسترسی به اینترنت هستیم و در نتیجه منابع بی شماری از اطلاعات به آسانی در دسترس عموم واقع شده است. دسترسی بی سابقه به انواع رسانه ها نه تنها باعث افزایش رقابت در بین ارائه دهندگان اخبار شده بلکه منجر به گسترش شدید منابع اطلاعاتی با کیفیت پایین اما قابل قبول(نزد عموم) می گردد و باعث می گردد بازیکنان سیاسی بتوانند افکار عمومی را دستکاری و جهت هند. بنابراین برندهای معتبر خبری در خطر جدی قرار گرفته اند.

اینترنت صنعت خبر را شکست داده اما می تواند ترمیم کننده دنیا اطلاعات هم باشد ، تنها راه نجات روزنامه نگاری، مشارکت مردمی است؟

به گزارش سرویس آی تی و فناوری انتخاب به نقل از فاینشنال تایمز، با همه ناامیدی ها جالب است بدانید که شبکه های اجتماعی می توانند جوامع محلی را به روزنامه نگاری بازگردانده و شفافیت ، جوابگویی ، دقت و کیفیت را افزایش دهند.

فضای رسانه ای جدید ، دیجیتال و بسیار رقابتی دنیا، مسائلی اساسی را در مدل های سنتی ایجاد نموده است؛ مدلهایی که روزنامه نگاری به آن اعتماد دارد. محصولات چاپی در سراشیبی سقوط قرار دارند. مخاطبان تلویزیون در حال نزول هستند وهنگامی که غول های اینترنتی مانند گوگل ، فیس بوک و آمازون روش های به مراتب مؤثرتری را برای هدف قرار دادن مصرف نمایندگان ارائه می دهند ، تبلیغات در خصوص اخبار دیگر جذاب نیست.

این واقعیت های مالی جدید باعث شده است تا بسیاری از سازمان های خبری برای بقا روش های سختی اتخاذ نمایند؛ اولویت بندی مقدار بر کیفیت و اجرای عناوین به اصطلاحکلیک خور از این اقدامات است. همین موضوع به مرور زمینه ساز عدم شفافیت در سازمان های خبری و استفاده بیشتر از سیستم عامل های شبکه های اجتماعی فیلتر نشده به عنوان منبع خبری شده است. اتفاقی که در نهایت منجر به افت بیشتر اعتماد در رسانه ها می گردد.

افول سازمان های خبری ممکن است غیرقابل توقف به نظر برسد. اما در حالی که اینترنت رسانه های سنتی را به طور دائم مختل نموده است، راه های مختلفی نیز برای حل مشکل آنها ارائه می دهد. شبکه های اجتماعی می توانند جوامع محلی را به روزنامه نگاری بازگردانده و شفافیت ، جوابگویی ، دقت و کیفیت را افزایش دهند. استفاده از دسترسی به اینترنت می تواند به خنثی کردن تعصب در صنعت اخبار یاری کند و مسائل مربوط به عدم تنوع را رفع کند. ارائه دهندگان اطلاعات می توانند با پیشرفت سیستم های خبری خود، هزینه های این پیشرفت ها را با روشی مناسب از لحاظ مالی باز پس گیرند. با این وجود ، برای انجام همه اینها ، روزنامه نگاری باید با عصر اتصال(اینترنت) و اطلاعات سازگار باشد.

کاربران شبکه های اجتماعی امروزه می توانند با استفاده از چند ضربه در گوشی هوشمند به اطلاعات دسترسی پیدا نمایند ، اما در بسیاری از موارد ، آنها فاقد مهارت یا زمان کافی برای ارزیابی صحت و قابلیت اطمینان این اطلاعات هستند. روش های دریافت خبر نوظهور، علاقه مندان به اخبار و تبلیغ نمایندگان را قادر ساخته اند تا برابر خبرنگاران حرفه ای رقابت نمایند. در این سیستم عامل ها ، آنچه که یک گزارش خبری را پیروزیت آمیز می نماید ، میزان ویروسی شدن(نشر سریع و پر حجم خبرها) است. مقالات و فیلم هایی که محبوب تر هستند سریع ترین و رادیکال ترین واکنش های عاطفی را جذب می نمایند ، حتی اگر حاوی خطاهای واقعی باشند.

شفافیت پایه و اساس بازگرداندن اعتماد عمومی به رسانه ها است

با این حال ، ، سیستم عامل های شبکه های اجتماعی حاوی راه چاره های مهمی برای کاهش سطح اعتماد به صنعت اخبار است. رسانه های نوظهور، مخاطبان دنیای و مصرف نمایندگان اخبار را به طرز چشمگیری گسترش داده اند و ارائه دهندگان اطلاعات باید این مسئله را نه به عنوان یک مشکل بلکه به عنوان یک فرصت بدانند. جامعه دنیای آنلاین ، اگر به درستی مورد استفاده قرار گیرد ، می تواند با شناسایی سوگیری و بهبود بی طرفی در گزارش دهی ، مسئولیت پذیری را در سازمان های خبری افزایش دهد: داشتن نظارت بر تعداد بیشماری کاربران آنلاین متنوع می تواند سودمند باشد.

شفافیت پایه و اساس بازگرداندن اعتماد عمومی به رسانه ها است. ایجاد مشارکت بیشتر در بین مخاطبان طبیعتاً منجر به افزایش تقاضا برای شفافیت رسانه ها در منابع بودجه ، دخالت تبلیغ نمایندگان و فشار سیاسی خواهد شد.

فراتر از نقش نظارتی ، یک قدم مهم در نظر دریافت جامعه آنلاین به عنوان یک شرکت نماینده فعال در روند فراوری اخبار است. با توجه به این شانس ، کاربران اینترنت می توانند نقش مهمی در جمع آوری و تغییر اطلاعات دقیق داشته باشند. نکته مهم این است که کاربران شبکه های اجتماعی را به جای دریافت نمایندگان غیرفعال اخبار غیرقابل اعتماد ، به عنوان یک جامعه عظیم از کارشناسان و فراوری نمایندگان خبر مشاهده کنید.

نظریه تبدیل خوانندگان به منابع فعال صرفاً فرضی نیست. این مفهومی است که از سال 2017 با تاسیس بنیاد ویکی تریبون در نظر گرفته شد. این بنیاد توسط روزنامه نگاران حرفه ای پشتیبانی می گردد اما توسط یک جامعه آنلاین کنترل می گردد. این سازمان فاقد هرگونه سلسله مراتب سنتی است و بالاترین سطح بی طرفی و شفافیت خبری را تشویق می نماید. داوطلبان و روزنامه نگاران حرفه ای ویکی تریبون همان حق ویرایش سنتی جامعه خبر را به اشتراک می گذارند. هر یک از آنها می توانند هر مقاله ای را روی پلتفرمهای اختصاصی خود آغاز یا ویرایش نمایند.

شرکت نمایندگان فعال در فراوری اخبار می توانند به سازمانها در صرفه جویی در هزینه یاری نمایند. به عنوان مثال ، آنالیز و ویرایش واقعیت می تواند به جوامع داوطلبانی که از پایگاه داده گسترده اینترنت استفاده می نمایند ، واگذار گردد. ممکن است سردبیران اخبار سنتی این مفهوم را سخت بدانند ، اما این مفهوم به طور طبیعی برای افرادی که با استفاده از اینترنت بزرگ شده اند ، صورت می گیرد. مصرف انفعالی خبر توسط مخاطبان، دیگر ویژگی اصلی اخبار نیست. همه ما خالق محتوا هستیم و همه ما باید شانس شرکت در نحوه انتشار اطلاعات را داشته باشیم.

مدل ویکی به شکلی تعریف شده که هر وب سایت که امکان ویرایش مشارکتی را فراهم می نماید می تواند از آن تبعیت کند. افزو بر این، مدل ویکی تریبون، یک راه چاره مؤثر برای پیشگیری از تعصب در گزارش ارائه می دهد. اگر همه از قدرت برابر برخوردار باشند ، هیچ کس نمی تواند یک روایت را کنترل کند. تعصب اغلب ناشی از مدلهای خبری سلسله مراتبی است که در آن ویراستاران ارشد می توانند اخبار را متناسب با دیدگاههایشان یا ناشران یا پشتیبانان مالی تهیه نمایند. سیستم عامل های ویرایش مشارکتی امکان بحث و گفتگوی آزاد را در خصوص هر مقاله توسط انواع شرکت نمایندگان با پیشینه های مختلف فراهم می نماید. هرگونه اختلاف نظر در خصوص روایات مخالف توسط جامعه حل می گردد و از بروز مسائل موجود در روزنامه نگاری سنتی جلوگیری می نماید.

یک محصول خبری با موضوع جامعه نباید به زبان انگلیسی محدود گردد. بیشتر کاربران اینترنت جدید زبانهای هندی ، بنگالی ، عربی یا چینی را می خوانند. به عنوان مثال ، ویکی پدیا ، به کاربران از هر زبانی اجازه می دهد تا اخبار و وقایع خود را در آن مستند سازند ، و این کار را با وجود محدودیت های دولت محلی در روزنامه نگاری کار خود را با زبان اصلی خود انجام می دهد.

مطمئناً ، الگوهای مشارکتی بدون مسائل نیست. این می تواند مبارزه ای برای ایجاد جامعه ای متفکر و متنوع باشد که به هدف فراوری خبرهای باکیفیت اختصاص یابد. بازیگران بد مانند ترول های آنلاین و شرکت نمایندگان با انگیزه سیاسی تهدیدهایی هستند که احتیاج به سیستم های واضح شناسایی ، تعدیل و حذف دارند. باید کوشش های مداومی انجام گردد تا به همان اندازه انواع فرهنگ ، مذهب ، نژاد ، جنسیت ، گرایش جنسی ، جغرافیا و تمایل سیاسی برای جلوگیری از تعصبات در خبرهای جمعی گنجانده گردد. ایجاد استانداردها و رویه ها می تواند به زمان احتیاج داشته باشد ، اما پیروزیت جامعه ویکی پدیا در سراسر دنیا ، که با چالش های مشابهی روبرو شده است ، ثابت می نماید که مدل های جامعه می توانند یک کالای عمومی مؤثر با سطح بالایی از اعتماد و تعامل را فراهم نمایند.

اولویت اول هر رسانه باید کیفیت و اعتبار کار روزنامه نگاری آن باشد. بنابراین در مواردی که فقط به تبلیغات وابسته هستند ممکن است حفظ این اولویت سخت باشد چرا که در نهایت ، فشار بیشتر برای ایجاد ترافیک و در نتیجه درآمد بالاتر ، با رسالت روزنامه نگاری با کیفیت و قابل اعتماد در تضاد است.

برای جلوگیری از احتیاج به درآمد تبلیغاتی و جلوگیری از منافع شرکتهای سایه دار ، ویکی تریبون یک مدل تجاری راه اندازی شده توسط اشتراک های داوطلبانه راه اندازی کرد.بر این اساس همه کاربرانی که محتوای آن را معنی دار و مهم می دانند ، می توانند با یاری یک بار (یا بیشتر) اشتراک ماهانه از این پروژه پشتیبانی نمایند. الگوی ویکی تریبون، روزنامه نگاران حرفه ای را با روشهای جدید پوشش خبر آشنا می نماید.

در حال حاضر مدل های تجاری مبتنی بر پشتیبانی مستقیم مالی از عموم مردم ، پایدارترین استراتژی برای رسانه های دنیای است. ضروری است بار دیگر به ویکی پدیا اشاره ای داشته باشیم. ویکی پدیا توسط میلیون ها کاربر پشتیبانی می گردد که از ارزش افزوده ای که هر روز دانشنامه آنلاین به زندگی آنها می بخشد قدردانی می نمایند.

بعضی از رسانه های سنتی به طور فعال از استراتژی های وابسته به ترافیک و تبلیغات آنلاین دور می شوند. به عنوان مثال ، در انگلستان ، گاردین براساس یاریهای مالی خوانندگان ، انتقال پیروزی را به یک مدل تجاری انجام داده است. در سال 2016 ، پس از تحمل ده ها میلیون دلار ضرر ، گاردین مستقیماً از خوانندگان خود برای حمایت درخواست یاری کرد. درواقع به جای فراخوانی برای اشتراک های معامله ای ، درخواست حمایت و مشارکت رسمی کرد. این استراتژی فروتنانه و شفاف خوانندگان را ترغیب به حمایت از گاردین کرد. تا ماه مه سال 2019 ، گاردین سود عملیاتی سالانه بیش از 1 میلیون دلار را گزارش داد و پیروزیت آن احتمالاً پایدارتر از سیستم های غیرمستقیم بود. ضمن این که گاردین هم اکنون بیش از 655،000 حامی ماهانه دارد. انتقال از مشاغل مبتنی بر عضویت به مشاغل مبتنی بر پشتیبانی داوطلبانه ، مدل ویکی پدیا را تکرار می نماید ، جایی که کاربران تصمیم می گیرند از یک پروژه حمایت نمایند نه لزوماً برای محتوایی که شخصاً از آن استفاده می نمایند ، بلکه برای منافع بیشتر آن برای دنیا.

نشریه هلندی De Correspondent نمونه دیگری از روزنامه نگاری پیروز را نشان می دهد که منابع مالی آن توسط خوانندگان تأمین می گردد. در سال 2013 این موسسه با 1.7 میلیون دلار سرمایه تامین شده از 19،000 طرفدار در آمستردام راه اندازی شد ، De Correspondent در صدد ارائه روزنامه نگاری اخلاقی بدون تکیه بر تبلیغات بود که این امر برای افرادی که مایل بودند از یک الگوی شفاف تر اخبار تجاری حمایت نمایند ، تأمین می گردد. امروز این نهاد از حمایت بیش از 60،000 عضو برخوردار است.

مدل های جدید بودجه به منظور حفظ روزنامه نگاری قوی ، مستقل و پایدار بسیار مهم هستند. همه سازمانهای خبری ممکن است قادر یا مایل به اتخاذ یک مدل حمایتی نباشند. با این وجود ، هرچه مدلهای بیشتری با همزیستی همراه باشند ، شانس اینکه روزنامه نگاری مستقل بماند ، بیشتر می گردد. مدل های اشتراک بر خلاف مشارکت های داوطلبانه تمایل دارند که با انتشار نشریات مالی، مانند وال استریت ژورنال یا اطلاعات مناسب تر مالی همراه باشند.

یک مدل بودجه داوطلبانه می تواند پیروز گردد زیرا افراد از روزنامه نگاری نه به دلایل محدود و مزیت شخصی بلکه به دلیل تأثیر آن بر جامعه به عنوان ستون ارزشمند دموکراسی حمایت می نمایند. ساختارهای ویراستاری به سبک ویکی و مدلهای مالی متکی به پشتیبانی داوطلبانه ، مسلماً استراتژیهای اساسی هستند ، و همه رسانه های خبری خطر اتخاذ آنها را نخواهند داشت. اما با این وجود ، درسهای اساسی را می توان از ویکی تریبون برای یاری به بازگرداندن اعتماد عمومی به روزنامه نگاری گرفت. مهمترین مورد احتیاج به شفافیت است. هرچه خوانندگان بیشتر احساس نمایند که مشارکت فعال در روند روزنامه نگاری دارند ، به محصول نهایی اعتماد بیشتری نشان می دهند. به خصوص در جوامع کوچکتر ، در صورت مشارکت شهروندان در تدوین اطلاعات ، هزینه فراوری نیز کاهش پیدا می نماید.

روزنامه نگاری قوی و مستقل در قلب هر دمکراسی سالم و کارآمد است. این (روزنامه نگاری)دروازه بانی در برابر فساد است و نقش مهمی را در بیان حقایقی ایفا می نماید که به مردم اجازه می دهد تا درباره زندگی خود تصمیمات آگاهانه تری بگیرند. اظهارات سیاستمداران نماینده در رسانه ها فقط در صورتی طنین انداز می شوند که مردم به آن اعتماد داشته باشند. روزنامه نگاری با کیفیت که جامعه خبر را درگیر فراوری آن می نماید ، عملیاتی شفاف ایجاد می نماید که می تواند اعتماد عمومی را جلب کند. این نوع رسانه های مشترک و جوابگو احتمال بیشتری برای جلب حمایت مستقیم افرادی دارد که به اهمیت پایداری آن اعتقاد دارند. برای نجات خود ، اکنون باید روزنامه نگاری به مردم برگردد.

*رویا پاک سرشت

منبع: انتخاب

به "اینترنت صنعت خبر را شکست داده اما می تواند ترمیم کننده دنیا اطلاعات هم باشد ، تنها راه نجات روزنامه نگاری، مشارکت مردمی است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اینترنت صنعت خبر را شکست داده اما می تواند ترمیم کننده دنیا اطلاعات هم باشد ، تنها راه نجات روزنامه نگاری، مشارکت مردمی است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید