بایکوت کالاهای ترکیه توسط عربستان

به گزارش نوای پرنده پارسی، عربستان سعودی و ترکیه سال هاست بر سر سیاست خارجی و رویکرد در قبال گروه های سیاسی اختلاف نظر دارند. قتل جمال خاشقجی، این تنش ها را به شدت افزایش داد؛ تا جایی که مدیر اتاق بازرگانی عربستان سعودی خواهان بایکوت کالاهای ترکیه شد؛ اقدامی که ممکن است یک بحران محدود باشد یا منجر به وخیم تر شدن روابط میان آنکارا و ریاض در آینده منجر گردد.

بایکوت کالاهای ترکیه توسط عربستان

الخلیج(فارس) آنلاین با انتشار یادداشتی به قلم یوسف حمود درباره کشیده شدن دعوای سیاسی آنکارا و ریاض به تجارت و ممنوعیت واردات کالاهای ترکیه به عربستان نوشت، روابط عربستان سعودی و ترکیه با وجود رقابت های ژئوپلیتیکی و درگیری های ایدئولوژیک در دهه گذشته ادامه داشته است و دولت ترکیه طی سال های گذشته لحن آرام و نرم خود را نسبت به کشورهای عرب حوزه خلیج فارس، به ویژه عربستان حفظ نموده است اما بحران شورای همکاری خلیج فارس، قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد سعودی و سایر بحران های منطقه باعث ایجاد تنش بین دو کشور شده است و این تنش هر از چندگاهی بالا می گیرد.

این تنش تا جایی پیش رفته است که عربستان گامی جدید در جهت مقابله با اقتصاد ترکیه برداشته است و ممنوعیت واردات کالاهای ترکیه به عربستان نشان می دهد که تنش های سیاسی بین قدرت های منطقه به طور فزاینده ای به سمت تجارت سوق پیدا می نماید.

جنگ تجاری

عجلان العجلان، رئیس اتاق بازرگانی عربستان سعودی با درخواست تحریم کالاهای ترکیه، بمب بزرگی را منفجر کرد.

العجلان در توییتی نوشت: بایکوت هر موردی که به ترکیه مربوط می شود اعم از واردات، سرمایه گذاری یا گردشگری، مسؤولیت هر بازرگان و مصرف کننده سعودی در واکنش به ادامه خصومت دولت ترکیه در قبال سران ما است.

وی دلیل بایکوت کالاهای ترکیه را خصومت ترکیه نسبت به رهبری، کشور و شهفرایندان سعودی خاطرنشان کرد.

به همین دلیل، بلومبرگ به نقل از یک مقام ترکیه آگاه نوشت: آنکارا می تواند از عربستان به سازمان تجارت دنیای شکایت کند.

این مقام ترکیه ای همچنین هشدار داد که بزرگترین خط کانتینر در دنیا ممکن است درپی تنش در روابط عربستان و ترکیه مختل شود.

بحران محدود

فراس اوغلو، تحلیلگر ترکیه ای در این باره به الخلیج (فارس) آنلاین گفت: همه منتظر تصمیمات و پاسخ رسمی ترکیه هستند و این اقدامات مخالف با قوانین تجارت آزاد است.

وی معتقد است که اگر عربستان این فرایند را ادامه دهد اوضاع بدتر خواهد شد

این تحلیلگر ترکیه ای در ادامه تأکید کرد: ترکیه باید به دنبال یافتن راه حلی برای بحران روابط با عربستان باشد اما اگر اقدامات آنکارا بی ثمر بود، باید درصدد گسترش تجارت با مناطق و کشورهای دیگر باشد.

فراس اوغلو در ادامه درباره احتمال شکل گیری بحران سیاسی میان دو کشور به دلیل این اقدام عربستان اضافه کرد: من معتقدم که این مساله صرفاً یک بحران محدود در چارچوب تعیین و مشخص است؛ چراکه عربستان توازنات و هم طرازهای مهمی دارد که ازجمله آنها ترکیه است.

وی همچنین رسیدن شرایط میان عربستان و ترکیه به مرحله قطعی روابط را بعید دانست و گفت: آنچه رخ می دهد در چارچوب اقتصاد و رسانه ها باقی خواهد ماند.

بحران تجاری و گردشگری

از سال 2015 به بعد واردات عربستان سعودی از ترکیه با تشدید تنش های سیاسی میان دو کشور به تدریج کاهش یافت و این درحالی است که ریاض در رده پانزدهم بزرگترین بازارهای صادراتی ترکیه قرار گرفته است، طوری که آن در سال 2020، فروش فرش، منسوجات، مواد شیمیایی، غلات، مبلمان و فولاد ترکیه به عربستان در هشت ماه نخست سال 1.91 میلیارد دلار بوده است.

این نشان دهنده کاهش 17 درصدی نسبت به سال 2019 است که بخشی از آن به بیماری همه گیر ویروس کرونا باز می شود که بر تجارت دنیای تأثیر گذاشته است اما آمار عربستان نشان می دهد که از سال 2015 تا به امروز هر ساله ارزش واردات ترکیه کاهش یافته است.

پس از قتل جمال خاشقجی در سال 2018 روابط میان دو کشور رو به وخامت گذاشته و به نقطه پایینی رسیده است.

عربستان سعودی همچنین به هشدار مداوم درباره سفر به ترکیه و کوشش برای مبارزه با گردشگری در ترکیه متوسل شد. این جنبش جنبه دیپلماتیک رسمی نیز دارد، چراکه هیئت های دیپلماتیک ریاض در ترکیه به شهفرایندان سعودی مقیم این کشور در خاک ترکیه نسبت به موارد سرقت گذرنامه و خطرات آن و همچنین سرمایه گذاری در املاک و مستغلات و سایر جرایم کوچک هشدار دادند. ، ایسنا

bestcanadatours.com: تور کانادا | با تور کانادا سفر کنید، ویزای کانادا، تور کانادا ارزان، قیمت تور کانادا نوروز، بهار، پاییز، تابستان، زمستان را با ما تجربه کنید.

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 5272

به "بایکوت کالاهای ترکیه توسط عربستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بایکوت کالاهای ترکیه توسط عربستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید