بورل خواستار شفاف سازی درباره وقایع بولیوی شد

به گزارش نوای پرنده پارسی، رئیس سیاست خارجه اتحادیه اروپا خواستار شفاف سازی و گفت وگو در بولیوی شد؛ جایی که رئیس جمهور موقت سابق آن به اتهامات تروریسم و توطئه کودتا بازداشت شده است.

بورل خواستار شفاف سازی درباره وقایع بولیوی شد

به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، جوزپ بورل، رئیس سیاست خارجه اتحادیه اروپا در توییتی گفت: رویدادها در بولیوی را دنبال کنید. اتهامات مربوط به رویدادهای سال 2019 میلادی باید در چهارچوب عدالت شفاف، بدون فشار سیاسی و با احترام به استقلال قوا حل شوند. گفت وگو و سازش حیاتی است. اتحادیه اروپا به حمایت ار بولیوی ادامه خواهد داد.

پلیس بولیوی روز شنبه جنین آنی یز، رئیس جمهور موقت سابق این کشور را به شهر لا پاز منتقل کرد تا وی در تحقیقات کنونی کودتا شهادت دهد. آنی یز نیمه شب به اتهامات تروریسم، اغتشاش و توطئه برای آنچه که بازرسان آن را یک کودتا تلقی می کنند که منجر به استعفای اوو مورالس، رئیس جمهور سابق بولیوی شد، بازداشت شد.

آنی یز نامه ای نوشته و در آن از سازمان کشورهای آمریکایی و همچنین اتحادیه اروپا خواسته تا یک هیات ناظر به بولیوی اعزام کنند تا بر آنچه که وی آن را آزار و اذیت سیاسی غیرقانونی مغایر با اصول بین المللی می داند، نظارت کند.

پس از آنکه اپوزیسیون بولیوی ادعا کرد که نقض های گسترده ای در جریان انتخابات اکتبر 2019 میلادی اجرا شده، مورالس در نوامبر 2019 میلادی تحت فشار ارتش به عنوان رئیس جمهور استعفا داد و بولیوی را ترک کرد. به دنبال وی، بیشتر مقامات ارشد بولیوی نیز استعفا دادند.

پس از آن، آنی یز به عنوان معاون رئیس سنا قدرت را در بولیوی در دست گرفت. مورالس این رویدادها را یک کودتا خواند.

آنی یز یک انتخابات ریاست جمهوری جدید را ترتیب داد که در 18 اکتبر سال 2020 برگزار گشت. لوئیس آرسه از حزب مورالس موسوم به حرکت برای سوسیالیسم در این انتخابات پیروز شد.

مورالس در واکنش به پیروزی آرسه گفت: مردم بولیوی از طریق دموکراسی مجددا قدرت را در دست گرفتند و این پیروزی فوق العاده مردم بود.

مورالس پس از یک سال تبعید خودخواسته در مکزیک و آرژانتین، در نوامبر 2020 به بولیوی بازگشت.، ایسنا

bestcanadatours.com: تور کانادا | با تور کانادا سفر کنید، ویزای کانادا، تور کانادا ارزان، قیمت تور کانادا نوروز، بهار، پاییز، تابستان، زمستان را با ما تجربه کنید.

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 6490

به "بورل خواستار شفاف سازی درباره وقایع بولیوی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بورل خواستار شفاف سازی درباره وقایع بولیوی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید