تاثیر کووید-19 بر وخامت حال بچه ها مبتلا به اختلال وسواس فکری-عملی

به گزارش نوای پرنده پارسی، تهران (پانا) - پژوهشگران دانمارکی در آنالیز جدیدی دریافتند که همه گیری کووید-19، تاثیر قابل توجهی بر وخامت حال بچه ها مبتلا به اختلال وسواس فکری-عملی(OCD)، دارد.

تاثیر کووید-19 بر وخامت حال بچه ها مبتلا به اختلال وسواس فکری-عملی

به گزارش ساینس دیلی، پژوهش جدیدی که در دانشگاه آرهوس(Aarhus University) دانمارک صورت گرفته است، نشان می دهد که بسیاری از بچه ها و جوانان مبتلا به اختلال وسواس فکری عملی(OCD)، بدتر شدن نشانه های اضطراب و افسردگی را هنگام پیش آمدن یک بحران مانند کووید-19 تجربه می نمایند.

پژوهشگران در حال حاضر می دانند که تروما و استرس می توانند به بروز اختلال وسواس فکری عملی و یا بدتر شدن آن منجر شوند. آنها در آنالیز های خود نشان داده اند که کووید-19 می تواند با بروز اختلالات روانی در بزرگسالان مرتبط باشد اما میزان تاثیر این بحران را در بچه ها و جوانان نمی دانند. به همین دلیل، پژوهشگران دانشگاه آرهوس در این پروژه، به آنالیز بچه ها و جوانان مبتلا به اختلال وسواس فکری عملی پرداختند که با بحران کووید-19 روبرو شده اند.

پژوهشگران در بهار امسال، پرسشنامه ای را برای دو گروه از بچه ها و جوانان بین هفت تا 21 سال فرستادند. اختلال وسواس فکری عملی در بیشتر این افراد، چند سال پیش تشخیص داده شده بود. به طور کلی 102 نفر به این پرسشنامه پاسخ دادند.

پر هو ثامسن(Per Hove Thomsen)، سرپرست این پژوهش گفت: تجربه این افراد، بدتر شدن نشانه های اضطراب و افسردگی در دوره همه گیری کووید-19 بود.

تقریبا نیمی از بچه ها و جوانان گروه نخست گزارش دادند که نشانه های بیماری آنها بدتر شده است. یک سوم از این افراد، بدتر شدن اضطراب و گروهی نیز بدتر شدن نشانه های افسردگی را گزارش دادند. یک پنجم از این افراد، بدتر شدن هر دو نشانه را تجربه کردند.

73 درصد از افراد گروه دوم گزارش دادند که بیماری آنها بدتر شده است. بیش از نیمی از آنها بدتر شدن اضطراب و 43 درصد نیز بدتر شدن نشانه های افسردگی را گزارش دادند.

جودیث نیسن(Judith Nissen)، از پژوهشگران این پروژه گفت: آنالیز اختلال وسواس فکری عملی در دوره همه گیری کووید-19، موضوع جالبی به نظر می رسد زیرا این اختلال در دوره همه گیری کووید-19، خود را با نشانه های متفاوتی از جمله اضطراب سلامت، ترس از باکتری و آلودگی، شستن بیش از اندازه دست ها و استفاده مفرط از مواد ضدعفونی نماینده به نمایش می گذارد. به همین دلیل، مهم است که نحوه تاثیر یک بحران قابل توجه را بر نشانه های این اختلال و پیشرفت آن مورد آنالیز قرار دهیم.

بچه ها و جوانانی که به پرسشنامه پاسخ دادند، افکار و اضطراب خود را در خصوص احتمال پیش آمدن یک موضوع بحرانی توصیف کردند. برای مثال، آنها می ترسیدند که بیمار شوند و یا اعضای خانواده خود را از دست بدهند.

نیسن ادامه داد: برای بچه های که ترس از دست دادن اعضای خانواده خود را دارند، توضیح روزانه رسانه در خصوص بیماری و مرگ، توصیه کردن انزوا و تمرکز بر عفونت می تواند افکار اضطرابی را تقویت کند. این موضوع به ویژه بر بچه ها جوان تر که درک بیماری برای آنها دشوارتر است و وابستگی زیادی به والدین و پدربزرگ و مادربزرگ خود دارند، بیشتر است.

نیسن اضافه کرد: بحران کووید-19 هنوز به خاتمه نرسیده است؛ بنابراین باید تمرکز خود را بر بچه ها و جوانان آسیب پذیر معطوف کنیم.

bestcanadatours.com: تور کانادا | با تور کانادا سفر کنید، ویزای کانادا، تور کانادا ارزان، قیمت تور کانادا نوروز، بهار، پاییز، تابستان، زمستان را با ما تجربه کنید.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 5540

به "تاثیر کووید-19 بر وخامت حال بچه ها مبتلا به اختلال وسواس فکری-عملی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاثیر کووید-19 بر وخامت حال بچه ها مبتلا به اختلال وسواس فکری-عملی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید