تشریح ابعاد ضمیمه فنی تفاهم مشترک اخیر ایران و آژانس

به گزارش نوای پرنده پارسی، سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان های بین المللی در وین، ابعاد ضمیمه فنی بیانیه مشترک اخیر ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی را تشریح کرد تا هیچ شبهه ای در این مورد و احتمال پنهان کاری و تفاهمات محرمانه پشت صحنه باقی نماند.

تشریح ابعاد ضمیمه فنی تفاهم مشترک اخیر ایران و آژانس

به گزارش خبرنگاران، کاظم غریب آبادی در مصاحبه ای با خبرنگاران گفت: همانگونه که در بند 2 این تفاهم آمده است، آژانس به فعالیت های ضروری راستی آزمایی و نظارت خود برای مدت تا سه ماه طبق فهرست فنی پیوست این تفاهم ادامه خواهد داد.

وی اضافه کرد: این ضمیمه، کمتر از یک صفحه و نیم است و محتوای آن (بدون ذکر نام تأسیسات هسته ای به دلیل محرمانه بودن) به توضیح زیر است:

- ایران برای مدت تا سه ماه اجازه خواهد داد تا دوربین های نصب شده در هشت تاسیسات یا ساختمان به منظور ضبط داده ها در محل خود حفظ شده و به کار خود ادامه دهند.

- دوربین های نصب شده در راستای فعالیت پادمانی در تأسیسات اظهار شده نیز در محل خود حفظ شده و به کار خود ادامه می دهند.

- ایران برای مدت تا سه ماه سوابق کامل بعضی فعالیت ها مانند کیک زرد، آب سنگین و ماشین ها را حفظ خواهد نمود.

- داده ها و سوابق مزبور در این دوره سه ماهه در صورتی و زمانی به آژانس ارائه می گردد که ایران تصمیم بگیرد اجرای تعهدات مرتبط هسته ای خود تحت برجام را در همین دوره از سربگیرد که طبیعتا بعد از برطرف کامل تحریم هاست. در غیر این صورت، تمامی این اطلاعات در خاتمه ماه سوم حذف و پاک خواهند شد.

- ایران در این دوره سه ماهه، به روزرسانی اظهارنامه های پروتکل الحاقی را ارائه نخواهد نمود، مگر زمانی که تصمیم بگیرد اجرای تعهدات مرتبط هسته ای خود تحت برجام را در همین دوره از سر بگیرد که طبیعتا بعد از برطرف کامل تحریم هاست.

غریب آبادی در ادامه گفت: این که مدیرکل آژانس بعد از برگشت، چه گفته است، مهم نیست؛ مهم این است بدانیم که هیچ اقدامی برخلاف مصوبه مجلس شورای اسلامی انجام نشده است. این که آژانس همین اقدامات (ذخیره سازی داده ها بدون دسترسی آژانس به آنها مگر لغو تمامی تحریم ها در طول سه ماه) را به منزله تداوم فعالیت های ضروری راستی آزمایی و نظارت خود دیده، در حالی که تمامی اقدامات داوطلبانه و شفاف ساز از جمله پروتکل الحاقی از 5 اسفندماه متوقف شدند، یک دستاورد مذاکراتی خواند.

نماینده دائم کشورمان در خصوص علت ذکر سه ماه نیز با رد هرگونه گمانه زمانی در خصوص ارتباط این موضوع با مباحث داخلی، گفت: این تاریخ به پیشنهاد آژانس در متن قید شد، چرا که اجلاس های شورای حکام هر سه ماه یکبار برگزار می شوند و مدیرکل نیز به شورا از فرایند تحولات گزارش می دهد.

وی اضافه کرد: پیشنهاد ما دو ماه بود که بعد از بحث و آنالیز و بعضی نکات فنی بر دوره زمانی سه ماهه تفاهم شد.

غریب آبادی همچنین با اشاره به اینکه بعضی به نقل از مدیرکل بعد از برگشت از تهران گفتند که بازرسی های سرزده همچنان ادامه خواهد یافت و این را به منزله نقض قانون مجلس تلقی کردند نیز ضمن تاکید بر پرهیز از حدس در خصوص موضوعاتی که ابعاد حقوقی و فنی دارند، گفت: بازرسی سرزده و همچنین بازرسی ویژه دو نوع بازرسی تحت تعهدات پادمانی هستند، آنچه که تحت پروتکل الحاقی انجام می گردد دسترسی تکمیلی است.

bestcanadatours.com: تور کانادا | با تور کانادا سفر کنید، ویزای کانادا، تور کانادا ارزان، قیمت تور کانادا نوروز، بهار، پاییز، تابستان، زمستان را با ما تجربه کنید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 6454

به "تشریح ابعاد ضمیمه فنی تفاهم مشترک اخیر ایران و آژانس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تشریح ابعاد ضمیمه فنی تفاهم مشترک اخیر ایران و آژانس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید