تمام شدن طرح آنالیز بازنمایی فرهنگ ایرانی در فضای عمومی قونیه

به گزارش نوای پرنده پارسی، ایرنا/ براساس آخرین خبرهای واصله، تمام شدن طرح آنالیز بازنمایی فرهنگ ایرانی در فضای عمومی قونیه صورت گرفت.

تمام شدن طرح آنالیز بازنمایی فرهنگ ایرانی در فضای عمومی قونیه

داستان چیست؟

علیرضا حسن زاده گفت: در طرح یاد شده اشکال کلیدی فرهنگ ایرانی به ویژه زبان فارسی در آیین های مربوط به مولانا در شهر قونیه براساس تحقیق میدانی مورد آنالیز نهاده شد.

وی اضافه کرد: زبان فارسی در چشم اندازهایی چون ادبیات حماسی بعدی ملی می یابد و در چشم اندازهای عرفانی چون آیین و اشعار مرقد مولانا محمل وحدت اقوام و ملل شده و گونه ای برادری عرفانی و معنوی را میان آنان شکل می بخشد.

رئیس پژوهشکده مردم شناسی توضیح داد: در قونیه می توان رابطه عمیقی میان موسیقی، ادبیات و زبان یافت و ما با ابعاد چند حسی آیین، زبان و موسیقی رو به رو می شویم.

وی ادامه داد: در خصوص شاعرانی چون مولانا، حافظ، بیدل، و...ادبیات، زبان و آیین با هم تلفیق شده و ترکیبی از افق های فرهنگی و معرفتی را در یک شکل دیالوجیکال و چندصدایی نشان می دهند.

حسن زاده از نزدیکی مردم ایران و ترکیه با توجه به آیین هایی چون آیین های مولانا یاد کرد و گفت: مردم قونیه زبان فارسی را دوست دارند و در اشکال آموزش سنتی آنان کتابهایی چون گلستان سعدی مورد استفاده قرار می گیرد.

قونیه شهری است تاریخی که در گذشته پایتخت سلاطین روم بوده و ترکها از آن بعنوان سلجوقیان روم یاد می نمایند. از این رو، یادگاری های زیادی از گذشتگان بخصوص دوران سلجوقی در آن بچشم می خورند. البته این شهر عمده محبوبیتش را مدیون شاعر عظیم و صوفی متفکر پارسی زبان حضرت مولانا می باشد؛ عظیم مردی بنام و مشهور که در دوران سلجوقی در این شهر زندگی می کرد.

بیشتر بخوانیدمعرفی جاذبه های گردشگری قونیه ترکیه | سفری برای همراهی با ملت عشق

bestcanadatours.com: تور کانادا | با تور کانادا سفر کنید، ویزای کانادا، تور کانادا ارزان، قیمت تور کانادا نوروز، بهار، پاییز، تابستان، زمستان را با ما تجربه کنید.

منبع: همگردی
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 4907

به "تمام شدن طرح آنالیز بازنمایی فرهنگ ایرانی در فضای عمومی قونیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تمام شدن طرح آنالیز بازنمایی فرهنگ ایرانی در فضای عمومی قونیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید