حناچی: تغییرات اقلیمی، تهران را با بحران جدید یخبندان روبرو نموده است

به گزارش نوای پرنده پارسی، شهر:صبح امروز از سامانه هشدار سریع زلزله با 22 ایستگاه شتاب نگار، فاز دوم سامانه پیش بینی هشدار سیل و سامانه پیش بینی یخبندان با چهار ایستگاه برف سنجی با حضور شهردار تهران رونمایی شد.

حناچی: تغییرات اقلیمی، تهران را با بحران جدید یخبندان روبرو نموده است

به گزارش خبرنگار شهر، پیروز حناچی، شهردار تهران صبح شنبه -17 آبان- در آیین رونمایی از سامانه هشدار سریع زلزله (22ایستگاه شتاب نگار) ، فاز دوم سامانه پیش بینی هشدار سیل و سامانه پیش بینی یخبندان (چهار ایستگاه برف سنجی) گفت: موضوعی که امروز برای آن دور هم جمع شده ایم بخشی از پیش نیازی است که برای حوادث احتمالی تهران ضروری است. همان طور که می دانید تهران با دو بحران زلزله و سیل روبرو است که در طول تاریخ خسارت های فراوانی به این شهر وارد نموده است.

حناچی اضافه نمود: به عنوان مثال در گذشته های دور، زلزله بخش عمده ای از شهر 700 هزار نفری ری را نابود کرد. همچنین سیل 1340 تجربه دردناکی بود. سامانه های هشدار این آمادگی را ایجاد می نمایند که حداقل نیروهای امدادی زودتر به محل های حاضر حادثه دیده برسند و دستگاه های زیربنایی آمادگی بیشتری برای مقابله با بحران داشته باشند.

شهردار تهران ادامه داد: قطع شدن به موقع برق و گاز می تواند از خسارات احتمالی در بحران بکاهد.

او به نصب شتاب نگار های زلزله در گسل های اطراف تهران اشاره نمود و گفت: هم اکنون 26 شتاب نگار نصب شده است و امیدوارم با یاری سایر نهادها و فراهم شدن امکانات بتوانیم 200 شتاب نگار در مناطق زلزله خیز اطراف تهران نصب نمایند.

او در ادامه گفت: همه شهرهای دنیا کوشش می نمایند در مرحله نخست بحران های محتمل را شناسایی نمایند. در تهران هم زلزله اصلی ترین خطری است که شهر را تهدید می نماید و پس از آن سیل ناشی از طغیان روددره ها و همچنین یخبندان هم از اتفاقاتی است که با توجه به تغییرات اقلیمی ایجاد شده است و آمادگی در برابر این بحران ها از وظایف مدیریت شهری است و همکاران من کوشش می نمایند که این آمادگی را بالا ببرند.

شهردار تهران به حادثه زلزله کوبه ژاپن اشاره نمود و گفت: در این زلزله با وجود آمادگی ژاپنی ها تلفات حوادث بعد از زلزله بیشتر از خود زلزله بود و ژاپنی ها را غافلگیر کرد اما آنها از اتفاقات آن درس گرفتند و یکی از تجربیات این است که در موقع زلزله اگر لوله های آب و گاز و برق و خطوط انتقال برق قطع شوند در کاهش تلفات زلزله نقش مهمی دارد.

او در ادامه گفت: در تهران هم بعد از سیل 1340 برنامه ریزی شد و آب های سطحی تهران به سه کانال اصلی منتقل شد و در هفته ای که گذشت اقدامات خوبی در حوزه کنترل سیل در تهران رونمایی شد.

حناچی درباره سامانه شتاب نگار پیش بینی زلزله در تهران گفت: هنوز در دنیا تکنولوژی قابل اتکایی در پیش بینی زلزله ساخته نشده است اما این شتاب نگارها می توانند آمادگی بیشتری را برای مقابله با زلزله احتمالی در نیروهای امداد ایجاد نمایند و همچنین می توانند کاری نمایند که سازمان هایی مانند آتش نشانی چند ثانیه زودتر از لرزش زمین به حال آماده باش در آمده و عملیاتی شوند. نکته مهم در خصوص این سامانه و ضرورت به روز رسانی و نگهداری آن هاست که امیدوارم با تمهیدات اندیشیده شده بعد از این دوره مدیریتی هم مورد توجه قرار گیرد.

شهردار تهران به پدیده یخبندان در تهران اشاره نمود و گفت در سال گذشته در مناطق شمالی تهران برف و یخبندان موجب غافلگیری شد هر چند که قابل تشخیص بود سامانه که امروز رونمایی شد می تواند موجب به هوشیاری و آمادگی سریعتر نیروهای عمل نماینده باشد.

خبرنگار: اکبر بیاتی

bestcanadatours.com: تور کانادا | با تور کانادا سفر کنید، ویزای کانادا، تور کانادا ارزان، قیمت تور کانادا نوروز، بهار، پاییز، تابستان، زمستان را با ما تجربه کنید.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 5503

به "حناچی: تغییرات اقلیمی، تهران را با بحران جدید یخبندان روبرو نموده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حناچی: تغییرات اقلیمی، تهران را با بحران جدید یخبندان روبرو نموده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید