خبرنگاران کشف و بازیابی مجموعه کتاب های نایاب مسروقه در رومانی

به گزارش نوای پرنده پارسی، تهران- خبرنگاران- ماموران پلیس طی یک عملیات بین المللی مجموعه کتاب های نایابی را که حدود سه سال و نیم پیش در لندن به سرقت رفته بود، در رومانی کشف کردند.

خبرنگاران کشف و بازیابی مجموعه کتاب های نایاب مسروقه در رومانی

به گزارش روز چهارشنبه گروه فرهنگی خبرنگاران از روزنامه گاردین، مجموعه کتاب های نایاب به ارزش سه میلیون و 310 هزار دلار که از انگلیس به سرقت رفته بودند، به صاحبانشان بازگردانده شدند.

این مجموعه مسروقه که از لحاظ فرهنگی اهمیت بالایی داشت، شامل آثاری از اسحاق نیوتن فیزیکدان، ستاره شناس و دانشمند بزرگ انگلیسی و گالیلئو گالیله فیلسوف و ستاره شناس معروف ایتالیایی بود؛ این کتاب ها به دست یک باند تبهکار از لندن به سرقت رفته و به رومانی قاچاق شده بودند.

افسران واحد جرم پلیس متروپولیتن لندن، پلیس رومانی و ژاندارمری (کارابینیری) ایتالیا در تحقیقاتی سه ساله پایان پیروز به کشف و بازیابی این کتاب های ارزشمند شدند. کارشناسان کتابخانه ملی رومانی به شناسایی این کتاب ها کمک کرده و از آنها در انباری امن نگهداری کردند تا به صاحبانشان بازگردانده شوند. به این ترتیب، صاحبان برحق این آثار با گذشت سه سال و نیم پایان در کتابخانه ملی رومانی با کتابهایشان تجدید دیدار کردند.

از کتاب های پیدا شده، 83 مورد آسیب های جزئی تا جدی دیده اند. عمده آسیب ها یا آبخوردگی ناشی از مخفی کردن این آثار در زیر زمین است یا از هم پاشیدن شیرازی ناشی از حمل و نقل غیراصولی این گنجینه در امتداد اروپا. آسیب وارده به دو مورد از کتاب ها چنان جدی است که در ابتدا گفته شد امکان بازسازی آنها وجود ندارد.

الساندرو ریکیر (Alessandro Riquier) یکی از صاحبان این آثار نایاب از ایتالیا می گوید: این داستان وحشتناک پس از سه سال و نیم، پایان پایان خوشی داشت. با یک دنیا امید به بخارست رفتم امااز احتمال آسیب دیدن کتاب ها می ترسیدم. خیلی هیجان زده بودم و دانستن این که یک بار دیگر کتاب هایم را در دست می گیرم و این که همه کتاب ها به جز چند کتاب مفقود و چهار کتابی که آسیب جدی دیده اند، شرایط خوبی دارند، لذت فوق العاده ای داشت.

چهار کتاب از این مجموعه مسروقه با ارزش تقریبی 31 هزار پوند، همچنان مفقود هستند.

bestcanadatours.com: تور کانادا | با تور کانادا سفر کنید، ویزای کانادا، تور کانادا ارزان، قیمت تور کانادا نوروز، بهار، پاییز، تابستان، زمستان را با ما تجربه کنید.

منبع: ایرنا
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 5582

به "خبرنگاران کشف و بازیابی مجموعه کتاب های نایاب مسروقه در رومانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران کشف و بازیابی مجموعه کتاب های نایاب مسروقه در رومانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید