در ارسباران چه می گذرد؟

به گزارش نوای پرنده پارسی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی با تاکید بر این که کمترین خاصیت نیروهای اقدام کننده در منطقه جلوگیری از توسعه آتش بوده است، گفت: نیروهای اقدام کننده جلوی پیشروی و سرایت آتش سوزی را گرفته و مهار نموده اند، البته این بدان معنا نیست که آتش سوزی در محدوده هایی ادامه ندارد.

در ارسباران چه می گذرد؟

به گزارش خبرنگاران، داور نامدار در جلسه ستاد مدیریت بحران استان به آخرین وضعیت آتش سوزی جنگل های ارسباران اشاره نمود و گفت: طی چهار روز اخیر، آتش سوزی در چهار نقطه از جنگل های ارسباران وجود داشته است؛ بدین صورت که در ابتدا آتش سوزی در دونقطه بود و روزهای بعدی دو نقطه دیگر نیز طعمه حریق شدند.

وی با بیان این که منطقه موردنظر دارای شیب بسیار تند و سنگلاخی است، اضافه نمود: آخرین نقطه ای که امکان تردد خودرو وجود دارد، با محل جبهه آتش حدود سه کیلومتر فاصله داشته و به جهت سنگلاخی و شیب تند منطقه امکان دسترسی با پای پیاده در کمتر از دو ساعت فراهم نیست.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی با تاکید بر این که شرایط برای استقرار نیروها در منطقه بسیار سخت و خسته نماینده است به همین جهت نیز زمان حضور نیروهای پیاده درمحل، بسیار طولانی بود، گفت: علی رغم وجود همه مسائل، نیروهای اقدام نماینده طی چهار روز جلوی توسعه آتش را گرفتند.

وی تشریح کرد: حدود 300هکتار از جنگل های ارسباران طعمه حریق شده که شامل مرتع، مرتع مشجع و جنگل و اراضی جنگی با گونه های بلوط، ممرز، شیرخشت، سیاه تلو و همچنین گونه های نادر و با ارزش اورس بوده است.

نامدار با بیان این که فراوانی و پراکنش گونه اورس در کشور بسیار نادر است، اضافه نمود: در این منطقه نیز مقداری از این گونه طعمه حریق شد، با توجه به این که اورس سوزنی برگ بوده و قابلیت اشتعال بسیار بالایی دارد، از این رو مهار کردن آتش با ابزارآلات و امکانات که نیروهایمان در اختیار دارند، بسیار سخت است.

وی متذکر شد: درخواست ما در رابطه با آتش سوزی بخشی از جنگل های ارسباران، امکانات و امداد هوایی بود که علی رغم وعده ها هنوز نرسیده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی با بیان این که هم اکنون نیروهای اقدام نماینده در محل آتش سوزی هستند، گفت: هر روز حدود ساعت 5 بامداد نیروها به منطقه اعزام می شوند، چرا که با توجه به خنکی هوا و نبود وزش شدید باد، شرایط برای مهار آتش فراهم است.

نامدار در بخش دیگری از سخنانش گفت: روز گذشته حوالی ساعت 11 به این نتیجه رسیدیم که آتش مهار شده و امکان مهار آتش وجود دارد، چراکه حدود 95 درصد آتش خاموش شده بود و اقداماتی در راستای پاکسازی انجام می شد، اما متاسفانه وزش شدید باد دوباره کنده های سوخته را شعله ور نموده و آتش سوزی مجدد شروع شد.

وی با بیان این که اداره کل منابع طبیعی و محیط زیست استان به عنوان دو نهاد متولی این حوزه فاقد امکاناتی هستند که باید باشند، گفت: سال گذشته از منابع ملی اعتباری به این حوزه تخصیص نیافت و از منابع استانی نیز منابع اندکی درنظر گرفته شد که 80 درصد آن تخصیص یافت، این اعتبار حتی کفایت کنترل و گشت را هم نکرد، در حالی که باید منابعی در راستای پیشگیری و مقابله با آتش سوزی ها در اختیار داشته باشیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی گفت:جنگل های ارسباران به عنوان یکی از پنج رویشگاه اصلی کشور و 9 نقطه بیوسفر جهانی، ارزش آن را دارد که سایت هوایی با هلیکوپتر یا هواپیماهای آب پاش و امدادرسان در این منطقه داشته باشد.

نامدار خاطرنشان کرد: اگر امکاناتی که احتیاج داشتیم در روز اول آتش سوزی در اختیارمان قرار می گرفت، روز دوم شاهد آتش سوزی و تداوم آتش نبودیم.

وی خاطرنشان کرد: از صبح امروز نیز آتش سوزی در دو نقطه بصورت مهار شده ادامه دارد اما شعله ور نیست، اگر همکاران بتوانند وضعیت را کنترل نمایند امیدوار به مهار هستیم؛ اگر امداد هوایی هم برسد نتیجه بهتر خواهد شد.

تمامی ظرفیت استان برای مهار آتس سوزی جنگل های ارسباران پای کار است

به گزارش خبرنگاران، منطقه آذربایجان شرقی، محمدرضا پورمحمدی در جلسه ستاد مدیریت بحران استان با بیان این که طبق آخرین اطلاعات، حدود 300 هکتار از جنگل های ارسباران در محدوده سه روستا از توابع شهرستان خداآفرین دچار آتش سوزی شده است، اضافه نمود: همه عوامل و نیروهای استانی در این رابطه پای کار هستند.

وی بابیان این که روز گذشته بعد از مهار آتش سوزی، خاکسترهای باقی مانده در اثر وزش باد شدید مجددا شعله ور می شوند، اظهار کرد: در آتش سوزی جنگل های شمال نیز شاهد وضعیت مشابه این ماجرا بودیم.

استاندار آذربایجان شرقی با بیان این که جنگل های ارسباران میراث گرانبها و منابع طبیعی ارزشمند ما هستند، اضافه نمود: اطمینان خاطر می دهیم که مدیران ذی ربط برای مهار آتش سوزی اهتمام جدی داشته و بنده نیز عملکرد دستگاه های مسئول را رصد می کنم تا بتوانیم در سریع ترین زمان ممکن این حادثه را کنترل کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش اضافه نمود: باید مدیریت بحران استان برای روبروه با چنین بحران هایی مجهز به امکانات مورد احتیاج گردد؛ چراکه همه انتظارات از مدیریت بحران استان بوده و به تبع آن باید امکانات و تجهیزات مورداحتیاج نیز در اختیار این مجموعه قرار داده گردد.

استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه احتمال شروع مجدد آتش سوزی در منطقه وجود دارد، تاکید نمود: از این رو حالت آماده باش دستگاه ها تا زمان مهار کامل آتش، ادامه خواهد داشت.

وی با بیان این که مهار کامل آتش سوزی احتیاجمند لکه گیری به وسیله پشتیبانی هوایی است، اضافه نمود: علی رغم مکاتبات و پیگیری های اجرا شده با ستاد کل نیروهای مسلح، وزارت دفاع و هوانیروز ارتش، تاکنون این امر محقق نشده است.

پورمحمدی ضمن گلایه از ناهماهنگی دستگاه های ملی در این رابطه، گفت: متاسفانه این نقص، در حوادث مشابه مانند آتش سوزی جنگل های شمال هم وجود داشت و انتظار داریم که دستگاه های مسئول در سطح ملی، با جدیت بیشتری با استان ها و مناطق درگیر با بحران های مشابه همکاری نمایند.

معاون وزیر و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور هم در این جلسه با قدردانی از همکاری مردم منطقه و دستگاه های مسئول برای مهار آتش سوزی، گفت: با توجه به اهمیت جنگل ها و مراتع در کشور بویژه جنگل های ارسباران به خاطر گونه های کمیاب گیاهی، باید کوشش کنیم تا کمترین آسیب به این سرمایه های طبیعی وارد گردد.

اسماعیل نجار با بیان اینکه متولی مدیریت آتش سوزی در جنگل ها، مراتع و مناطق حفاظت شده، سازمان های حفاظت محیط زیست و جنگل ها و مراتع کشور هستند، اضافه نمود: سایر دستگاه ها در این خصوص نقش کمک نماینده دارند و سازمان مدیریت بحران نیز بر حسب وظیفه از چند سال پیش همکاری خود را با این سازمان ها شروع نموده است.

وی به تفاهم نامه سازمان مدیریت بحران و وزارت دفاع در مورد پشتیبانی هوایی در مواقع بروز آتش سوزی در مراتع و جنگل ها اشاره نمود و گفت: عدم تخصیص اعتبارات مورد احتیاج، یکی از موانع اجرای این تفاهم نامه است که امیدواریم برای برطرف این مشکل، یک تصمیم جدی گرفته گردد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان شرقی نیز در این جلسه گفت: بحران به موضوعاتی اطلاق می گردد که مدیریت آن در توان استان نباشد، در آتش سوزی جنگل های ارسباران نیز به واسطه نبود تجهیزات لازم، با بحران روبرو بوده و به کمک های ملی احتیاج داریم.

جواد رحمتی اضافه نمود: علی رغم هماهنگی های اجرا شده، متاسفانه اقدام قابل توجهی به صورت ملی در این خصوص اتفاق نیفتاده است، البته در سطح استان هماهنگی و همکاری ها بسیار مناسب است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان نیز در این جلسه اظهار کرد: به نظر می رسد که فرآیند تامین اعتبار در ماده 10 و 12 قانون مدیریت بحران طولانی است و ستاد مدیریت بحران کشور باید این موضوع را به نحوی مدیریت کند که هم سرعت عملی و هم تخصیص اقتصادی در تامین اعتبار برای تجهیز حوزه مدیریت بحران محقق گردد.

داود بهبودی اضافه نمود: در این رابطه نیز پای کار هستیم و هرآنچه در توان داشته باشیم کمک خواهیم کرد.

سرهنگ محمدعلی طاهری، فرمانده مرزبانی استان نیز در این جلسه با با این که در این موضوع به هلیکوپتر و پشتیبانی هوایی احتیاج داریم، اضافه نمود: هماهنگی های لازم را با کشور ارمنستان انجام داده ایم تا هلیکوپتر کشورمان در منطقه حضور یافته و مهار کامل آتش انجام گیرد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان نیز در این جلسه اظهار کرد: هلال احمر امکان پرواز، برداشتن آب و پخش آن را نداشته و رسالت انتقال نیرو را دارد و پرواز بالگرد بر عهده وزارت دفاع است.

سعید کنعانی با بیان این که هلال احمر استان امکانی در رابطه با پرواز بالگرد را ندارد، اضافه نمود: در این خصوص چندین بار نیز با تهران صحبت نموده ایم و باید منتظر تصمیم آن ها بود.

وی با بیان این که در این ماجرا نیز پشیبانی های لازم را در منطقه انجام می دهیم، گفت: باتوجه به صعب العبور بودن منطقه و خستگی بسیار شدید نیروهای عملیاتی، باید پشتیبانی مناسبی از نیروها داشته باشیم.

جلسه ویژه شورای هماهنگی مدیریت بحران آذربایجان شرقی برای آنالیز آخرین وضعیت آتش سوزی در جنگل های ارسباران صبح امروز (آدینه) به ریاست استاندار آذربایجان شرقی و با حضور رئیس سازمان مدیریت بحران کشور و مدیران دستگاه های مسئول برگزار گشت.

bestcanadatours.com: تور کانادا | با تور کانادا سفر کنید، ویزای کانادا، تور کانادا ارزان، قیمت تور کانادا نوروز، بهار، پاییز، تابستان، زمستان را با ما تجربه کنید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 2178

به "در ارسباران چه می گذرد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در ارسباران چه می گذرد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید