سایه در نگاه شفیعی کدکنی

به گزارش نوای پرنده پارسی، محمدرضا شفیعی کدکنی هوشنگ ابتهاج را آینه دار غم ها و شادی های انسانِ عصر ما می داند.

سایه در نگاه شفیعی کدکنی

به گزارش خبرنگاران، صفحه ای به نام محمدرضا شفیعی کدکنی همزمان با ششم اسفندماه، زادروز هوشنگ ابتهاج (ه.ا. سایه) توصیف شفیعی کدکنی درباره سایه را با عنوان سایه؛ آینه دار غم ها و شادی های انسانِ عصر ما منتشر کرده است: شعرِ سایه استمرار بخشی از جمال شناسیِ شعر حافظ است. آن هایی که بوطیقای حافظ را به نیکی می شناسند، از شعر سایه سرمست می شوند. از لحظه ای که خواجه شیراز دست به آفرینش چنین اسلوبی زده است و مایه حیرت جهانیان شده است تا به امروز، شاعران بزرگی کوشیده اند در فضای هنر او پرواز کنند و گاه در این راه دستاوردهای دلپذیری هم داشته اند. اما با اطمینان می توانم بگویم که از روزگار خواجه تا به امروز، هیچ شاعری نتوانسته است به اندازه سایه در این راه پیروز باشد. این سخن را از سرِ کمالِ اطلاع و جست وجو در تاریخ ادبیات فارسی می نویسم و به قول قائلش:

می گویم و می آیمش از عهده بُرون.

سایه، در عین بهره وریِ خلاق از بوطیقای حافظ، همواره در آن کوشیده است که آرزوها و غم های انسان عصر ما را در شعر خویش تصویر کند، بر خلاف تمامی کسانی که با جمال شناسی شعر حافظ، به تکرار سخنان او و دیگران پرداخته اند.

سایه بی آن که مدعی خلق جهانی ویژه خویش باشد آینه دار غم ها و شادی های انسان عصر ماست و اگر کسانی باشند که بر باد رفتن آرزوهای بزرگ انسان عدالت خواه قرن بیستم را با تمام وجودِ خود تجربه کرده باشند، وقتی از زبان سایه می شنوند:

چه جای گُل که درختِ کهن زِ ریشه بسوخت

ازین سَمومِ نفس کُش که در جوانه گرفت

همدلی شان با سایه کم از همدلی دردمندان دوره امیر مبارزالدین با خواجه شیراز نیست. آن جا که فرمود:

ازین سَموم که بر طرفِ بوستان بگذشت

عجب که بوی گُلی هست و رنگِ یاسمنی

آن چه هنرِ سایه را در برابر تمام غزل سرایان بعد از حافظ امتیاز بخشیده، همین است که او ظرایف بوطیقای حافظ را در خدمت تصویرگری بهارها و زمستان های تاریخیِ انسان درآورده است و در این راه، سرآمدِ همه اقرانِ خویش، در طول این هفتصد سال بوده است. می بینید که بدین گونه سایه، در جهان ویژه خویش، یکی از نوادرِ قرون و اعصار است.

bestcanadatours.com: تور کانادا | با تور کانادا سفر کنید، ویزای کانادا، تور کانادا ارزان، قیمت تور کانادا نوروز، بهار، پاییز، تابستان، زمستان را با ما تجربه کنید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 6318

به "سایه در نگاه شفیعی کدکنی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سایه در نگاه شفیعی کدکنی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید