طرز تهیه ماهی شکم پر در فر

به گزارش وبلاگ پرنده پارسی، اگر به طعم ماهی علاقه ندارید، ماهی شکم پر در فر را امتحان کنید. برای مزه دار کردن ماهی در این شیوه طبخ، از سس های مخصوص که ترکیبی از سبزی، آبلیمو و ... استفاده می گردد. در ادامه دو روش برای تهیه این غذا توضیح داده شده است.

طرز تهیه ماهی شکم پر در فر

وبلاگ پرنده پارسی | سرویس آشپزی - ماهی خواص فراوانی دارد و یکی از سالم ترین انواع گوشت است. این ماده غذایی را می توان به شیوه های مختلفی طبخ کرد و از طعم آن لذت برد، اما برخی از افراد به دلیل بوی ماهی، آن را از برنامه غذایی خود حذف می نمایند. با طبخ ماهی شکم پر در فر می توانید بوی نامطبوع ماهی را از بین برده و طعم دلپذیری به آن ببخشید؛ بنابراین اگر شما نیز جزو افرادی هستید که ماهی را دوست ندارند، حتما این غذا را امتحان کنید تا طعم و عطر بی نظیر آن، نظر شما را عوض کند.

کباب ماهی شکم پر در فر

به منظور تهیه این غذا برای دو الی سه نفر، به دو ساعت و نیم زمان و مواد اولیه زیر احتیاج خواهید داشت.

مواد لازم
ماهییک عدد به وزن یک کیلوگرم
سبزی500 گرم
زرشکنصف لیوان
گردو آسیاب250 گرم
آبلیمونصف لیوان
روغن زیتوننصف لیوان
نمک و فلفلبه میزان لازم

نکته: سبزی شامل نعناع، ترخان و گشنیز می گردد. البته مقدار گشنیز نسبت به دو سبزی دیگر باید کمتر باشد.

دستور تهیه:

  1. مقداری از شکم ماهی را باز نموده و محتویات آن را خالی کنید و بشویید. شکم ماهی را خیلی باز کنید که ماهی دو تکه گردد.
  2. سبزی را پاک نموده، بشویید و سرخ کنید، در پایان یک قاشق غذاخوری پیاز داغ به آن اضافه نمایید.
  3. مقداری نمک و فلفل نیز اضافه کنید.
  4. سپس زرشک و گردوی خرد شده را نیز اضافه نمایید و ماهیتابه را از روی حرارت بردارید.
  5. اکنون شکم ماهی را با موادی که آماده نموده اید، پر کنید.

  6. کف یک سینی فر را کاملا چرب کنید و ماهی را به همان حالتی که در آب شنا می نماید در سینی قرار دهید.

  7. ماهی را در فر با درجه 200 درجه فارنهایت قرار دهید. پس از یک ربع ماهی را بیرون بیاورید و پوست آن را بگیرید.

  8. اکنون روغن زیتون، آبلیمو، نمک و فلفل را مخلوط کنید و به ماهی بزنید.
  9. ماهی را مجددا نیم الی یک ساعت در فر قرار دهید تا کاملا بپزد.
  10. زمانی که ماهی آماده شد، به آرامی و با دقت آن را در ظرف مناسب قرار دهید و اطراف آن را با جعفری و حلقه های لیموترش تزیین کنید. در صورت تمایل می توانید مقداری سس فلفل یا سس گوجه فرنگی نیز کنارماهی سرو کنید.

به همین راحتی ماهی شکم پر آماده است، این ماهی به دلیل استفاده از سبزی و پیاز، اصلا بوی بعدی ندارد. همچنین روغن زیتون و آبلیمو نیز باعث خوش طعم شدن آن می گردد.

طرز تهیه ماهی شکم پر جنوبی در فر

به منظور تهیه این نوع ماهی شکم پر در فر، برای دو الی سه نفر، به سه ساعت زمان و مواد اولیه زیر احتیاج خواهید داشت.

مواد لازم
ماهی یک عدد به وزن یک کیلوگرم
تمر هندینصف بسته
گشنیز750 گرم
شنبلیله250 گرم
سیر5 الی 6 حبه درشت
پیازیک عدد
فلفل، زردچوبه و نمکبه میزان لازم

بیشتر بخوانید: طرز تهیه ماهی شکم پر بدون فر به 2 روش جنوبی و شمالی

شیوه طبخ:

  1. تمر هندی را در نصف لیوان آب ولرم حل کنید و اجازه دهید چند ساعت به همین حالت بماند.
  2. ابتدا سبزی را پاک نموده و بشویید، سپس در صافی بریزید تا آب آن گرفته گردد. سپس ریز خرد کنید.
  3. سبزی را همراه با نصف لیوان آب روی حرارت قرار دهید تا بپزد.
  4. سپس مقداری روغن به آن اضافه و سرخ کنید. سبزی باید آنقدر سرخ گردد که بوی سرخ کردگی بگیرد و رنگ آن تغییر دهد.
  5. پیاز و سیر را رنده بزنید و به سبزی اضافه کنید.
  6. در پایان مقداری فلفل نیز به سبزی بیفزایید.
  7. مخلوط آب را کمی چنگ بزنید و از صافی رد کنید. سپس شیره تمر را به سبزی اضافه نموده و روی حرارت ملایم قرار دهید تا آب آن تبخیر گردد و چهار الی پنج قاشق آب داشته باشد. در این مرحله آن را از روی حرارت بردارید.
  8. مقداری از سس سبزی را بچشید و اگر نمک نداشت اندکی نمک به آن اضافه کنید. توجه داشته باشید که تمر هندی مقدار زیادی نمک دارد، بنابراین حتما ابتدا بچشید و بعد نمک اضافه کنید.
  9. ماهی را پاک نموده و شکم آن را باز کنید، به طوریکه ماهی از هم باز گردد، اما دو تکه نگردد و از قسمت کمر بهم متصل باشد.
  10. کف یک سینی فر را چرب کنید و ماهی را در آن قرار دهید. سطح ماهی را با سس سبزی که آماده نموده بودید، کاملا بپوشانید.
  11. ماهی را در فری با حرارت 200 درجه سانتیگراد به مدت 30 الی 45 دقیقه قرار دهید تا ماهی بپزد. اگر ترجیح می دهید، گوشت ماهی کمی آب دار باشد، این زمان را کاهش دهید.

ماهی شکم پر جنوبی آماده است، آن را در ظرف مناسب سرو قرار دهید و اطراف ظرف را با برش های لیمو، پیاز حلقه شده و ... تزیین کنید.

ماهی جزو گوشت های کم کالری است که حاوی امگا 3، ویتامین D. و پروتئین بوده و غذای کامل و سالمی محسوب می گردد. البته توجه داشته باشید که طبع ماهی عمدتا سرد است و بعد از میل کردن این غذا سعی کنید، چند عدد خرما بخورید.

اگر به سلامت قلب خود اهمیت می دهید، ماهی از آن دسته غذا هایی است که نباید آن را فراموش کنید. انواع غذا ها نظیر ماهی شکم پر در فر، قلیه ماهی و ... را می توان با این ماده غذایی تهیه کرد.

منبع: setare.com

به "طرز تهیه ماهی شکم پر در فر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه ماهی شکم پر در فر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید