علت گرفتگی گوش و درمان خانگی آن

به گزارش نوای پرنده پارسی، مطمئنا همه شما حداقل یک بار گرفتگی گوش را تجربه نموده اید و می دانید که چقدر ناراحت کننده است؛ ممکن است دچار وزوز گوش شوید، میزان شنوایی تان کاهش یابد، صداها در سرتان بپیچند و… این شرایط ممکن است برای هرکسی اتفاق بیفتد اما معمولا در بچه ها، شناگران و مسافران هواپیما شایع تر است.

علت گرفتگی گوش و درمان خانگی آن

به گزارش خبرنگاران به نقل از چطور، مطمئنا همه شما حداقل یک بار گرفتگی گوش را تجربه نموده اید و می دانید که چقدر ناراحت نماینده است؛ ممکن است دچار وزوز گوش شوید، میزان شنوایی تان کاهش یابد، صداها در سرتان بپیچند و … . این شرایط ممکن است برای هرکسی اتفاق بیفتد اما معمولا در بچه ها، شناگران و مسافران هواپیما شایع تر است. خوشبختانه راه های متعددی برای رفع گرفتگی گوش وجود دارد اما مسئله مهم تر آن است که علت گرفتگی گوش را پیدا کنید تا دائما به این شرایط دچار نشوید. همراه ما باشید، در این مطلب به آنالیز علت گرفتگی گوش و درمان گرفتگی گوش می پردازیم.

حتی اگر گرفتگی گوش باعث درد و ناراحتی نگردد، صداهای مبهم و تقلا برای شنیدن می تواند واقعا آزاردهنده باشد. گوش شما ممکن است به خودی خود در عرض چند ساعت یا چند روز باز گردد اما چندین دارو و درمان خانگی نیز می توانند گرفتگی گوش را فورا تسکین بدهند.

علاوه بر درمان گرفتگی گوش، بد نیست که علت گرفتگی گوش را نیز شناسایی کنید. با انجام این کار، شما و پزشک تان می توانید بهترین راه را برای درمان گرفتگی گوش و جلوگیری از مسائل بعدی پیدا کنید.

4 علت گرفتگی گوش

1. انسداد شیپور استاش

انسداد شیپور استاش، یکی از علل احتمالی گرفتگی گوش است. شیپور استاش، لوله ای است که گوش میانی را به حلق وصل می نماید. مخاط و مایع به وسیله این لوله از گوش به سمت پشت حلق حرکت می نمایند و در آنجا بلعیده می شوند.

اما گاهی اوقات مایع و موکوس به جای پایین رفتن از حلق، در گوش میانی گیر می نمایند و باعث گرفتگی گوش می شوند. این گرفتگی معمولا با یک نوع عفونت مانند سرماخوردگی، آنفولانزا یا سینوزیت همراه است. رینیت آلرژیک (التهاب مخاط بینی) نیز می تواند باعث گرفتگی لوله استاش گردد.

سایر علائم گرفتگی ناشی از عفونت یا آلرژی عبارتند از:

آبریزش بینی؛ سرفه؛ عطسه؛ گلودرد.

رفع گرفتگی شیپور استاش، بسیار مهم است زیرا مایع گیرافتاده می تواند باعث عفونت گوش گردد؛ عفونت گوش هنگامی اتفاق می افتد که یک باکتری یا عفونت ویروسی وارد گوش میانی گردد.

شنا کردن نیز می تواند باعث عفونت گوش گردد. این شرایط هنگامی اتفاق می افتد که آب پس از شناکردن در گوش باقی می ماند. به دلیل آنکه این عفونت بیشتر در شناگران دیده می گردد، به گوش شناگر (swimmers ear) معروف است؛ این محیط مرطوب باعث رشد باکتری ها یا قارچ ها می گردد. علائم یک عفونت گوش عبارتند از:

گوش درد؛ قرمزی؛ ترشح مایع؛ تب.

2. ارتفاع بالا

بعضی از افراد در حین غواصی اسکوبا (نوعی غواصی که در آن غواص می تواند زیر آب نفس بکشد)، رانندگی در جاده های کوهستانی یا پرواز کردن با هواپیما به طور موقت دچار گرفتگی گوش می شوند. یک تغییر سریع در فشار هوای بیرون بدن باعث این گرفتگی می گردد.

لوله استاش مسئول یکسان سازی فشار در گوش میانی است. اما این لوله در ارتفاع های بالاتر نمی تواند همواره فشار را به درستی متعادل کند. درنتیجه، تغییر فشار هوا در گوش ها احساس می گردد. گاهی اوقات گرفتگی گوش، تنها اثر جانبی تغییر ارتفاع است. اگر دچار ارتفاع زدگی (بیماری ارتفاع بالا) شوید، ممکن است سردرد، حالت تهوع یا تنگی نفس نیز داشته باشید.

3. جرم گوش

جرم گوش با پاکسازی کانال گوش و جلوگیری از ورود آلودگی و آشغال به داخل گوش از آن محافظت می نماید. جرم معمولا نرم است اما می تواند سفت و باعث گرفتگی گوش گردد. اگر جرم گوش باعث گرفتگی گوش گردد، سایر علائم ممکن است از این قرار باشند:

گوش درد؛ زنگ زدن گوش ها؛ سرگیجه.

گاهی اوقات استفاده از گوش پاک کن برای تمیزکردن داخل گوش، علت این گرفتگی هاست. گوش پاک کن ها نباید در داخل گوش وارد شوند. این روش تمیزکاری می تواند جرم گوش را فشرده کند، آن را در قسمت های عمیق تر گوش جمع کند و باعث انسداد گردد.

4. نوروم آکوستیک (تومور عصب شنوایی)

نوروم آکوستیک یک تومور خوش خیم است که بر روی عصب جمجمه که مغز را به گوش درونی متصل می نماید، ایجاد می گردد. این تومورها معمولا به آهستگی رشد می نمایند و کوچک هستند. بااین حال هنگامی که عظیم تر شوند، می توانند روی اعصاب موجود در گوش درونی فشار وارد نمایند. این امر می تواند باعث گرفتگی گوش، کاهش شنوایی و زنگ زدن گوش گردد.

برای درمان گرفتگی گوش چه کنیم؟

اگرچه گرفتگی گوش یک شرایط آزاردهنده است اما معمولا می توان آن را با روش های خانگی درمان کرد.

1. از مانور والسالوا (باد کردن لپ ها و بینی) بهره ببرید

این ترفند ساده به بازکردن لوله استاش شما یاری می نماید. برای انجام این روش، یک نفس عمیق بکشید و نوک بینی تان را با دو انگشت محکم بگیرید. درحالی که دهان تان بسته است، سعی کنید هوا را به آرامی به وسیله بینی بیرون بدهید. این کار باید فشار کافی برای رفع گرفتگی یا باز کردن گوش را ایجاد کند. برای جلوگیری از صدمه زدن به پرده گوش تان سعی کنید هوا را محکم بیرون ندهید. هنگامی که لوله استاش شما باز شد، بهتر است برای باز نگه داشتن آن آدامس بجوید یا آب نبات سفت بمکید.

2. بخار استنشاق کنید

دوش آب داغ را باز کنید و 10 تا 15 دقیقه در حمام بنشینید. بخار آب داغ به شُل کردن مخاط موجود در گوش یاری می نماید. روش دیگر آن است که یک حوله کوچک گرم یا داغ را روی گوش تان قرار بدهید.

3. مایع گیرافتاده را بیرون بیاورید

انگشت اشاره تان را در گوش موردنظر فرو کنید و آن را به آرامی بالا و پایین ببرید. این روش به بیرون آمدن مایع گیرافتاده یاری می نماید. نگه داشتن یک سشوار با درجه حرارت پایین در فاصله چند سانتی متری از گوش تان نیز می تواند به خشک کردن مایع درون گوش یاری کند.

4. از داروهای بدون احتیاج به نسخه بهره ببرید

داروهای بدون احتیاج به نسخه (OTC) می توانند گرفتگی گوش ناشی از تخلیه سینوس، سرماخوردگی یا آلرژی ها را رفع نمایند. از داروهای سینوس یا سرماخوردگی حاوی ترکیبات ضداحتقان یا یک آنتی هیستامین بهره ببرید. حتما دستورالعمل روی برچسب دارو را به دقت دنبال کنید.

5. از قطره های گوش یاری بگیرید

یک کیت رفع نماینده جرم گوش (کیت حذف نماینده جرم گوش دبراکس یا مورین) می تواند جرم گوش را نرم کند و باعث خروج آن از گوش گردد. همچنین شما می توانید 2 یا 3 قطره از روغن معدنی گرم، روغن بچه یا هیدروژن پراکسید را با استفاده از یک قطره چکان درون گوش تان بریزید. پس از ریختن قطره ، سرتان را چند ثانیه کج نگه دارید تا قطره از گوش تان خارج نگردد و بتواند به خوبی روی جرم ها اثر بگذارد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید؟

اگر نتوانستید گرفتگی گوش تان را با درمان های خانگی رفع کنید، ضروری است به پزشک مراجعه نمایید. اگر علت مشکل تان تجمع بیش ازحد جرم گوش است، ممکن است لازم باشد یک متخصص گوش، حلق و بینی برای شما شستشوی گوش انجام بدهد. پزشک در این روش از ابزارهای مخصوصی برای ایجاد حالت مکش و جداکردن جرم از گوش استفاده می نماید. اگر دچار انسداد لوله های استاش هستید، ممکن است داروهای نسخه ای زیر برای شما تجویز شوند:

آنتی بیوتیک (عفونت گوش، عفونت سینوس)؛ داروهای ضدقارچ (گوش شناگر)؛ آنتی هیستامین.

گرفتگی گوش ممکن است با درد همراه باشد، به خصوص اگر عفونت گوش داشته باشید. در این صورت می توانید طبق دستور پزشک تان از داروهای مُسکن بدون احتیاج به نسخه بهره ببرید، ازجمله:

ایبوپروفن (موترین)؛ استامینوفن (تیلنول)؛ ناپروکسن سدیم (Aleve).

از آنجا که نوروم آکوستیک یک تومور غیرسرطانی و خوش خیم است، ممکن است پزشک تان فقط درصورتی که تومور بسیار عظیم شده یا بر شنوایی شما تأثیر بگذارد، گزینه جراحی را پیشنهاد نماید.

ادامه دار شدن گرفتگی گوش

گرفتگی گوش معمولا یک شرایط موقتی است و بیشتر افراد قادرند این مشکل را با درمان های خانگی و داروهای بدون احتیاج به نسخه رفع نمایند. اگر گرفتگی گوش شما پس از امتحان کردن درمان های مختلف خانگی همچنان ادامه داشت و به خصوص اگر با علائم دیگری مانند کاهش شنوایی، زنگ زدن گوش ها یا گوش درد همراه بود، با پزشک تان تماس بگیرید. ممکن است شما به قطره های گوش قوی و نسخه ای یا جرم گیری گوش احتیاج داشته باشید.

bestcanadatours.com: تور کانادا | با تور کانادا سفر کنید، ویزای کانادا، تور کانادا ارزان، قیمت تور کانادا نوروز، بهار، پاییز، تابستان، زمستان را با ما تجربه کنید.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 5302

به "علت گرفتگی گوش و درمان خانگی آن" امتیاز دهید

1 کاربر به "علت گرفتگی گوش و درمان خانگی آن" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علت گرفتگی گوش و درمان خانگی آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید