فضای رقابت برای زنان بسیار سخت تر از مردان است

به گزارش نوای پرنده پارسی، خبرنگاران/خراسان رضوی یک عضو شورای شهر مشهد گفت: به غیر از مسائل مالی، ورود به فضای رقابت برای خانم ها بسیار سخت تر و پرهزینه تر از مردان است.

فضای رقابت برای زنان بسیار سخت تر از مردان است

حضور زنان در انتخابات شورای شهر خراسان رضوی در سال 96 شامل 1113 کاندیدا از 19 هزار و 482 کاندیدایی که در انتخابات ثبت نام کرده بودند می شد، این در حالی است که این میزان برای انتخابات 1400 تا خاتمه روز ششم مهلت نام نویسی از کاندیداها به 128 نفر از 1212 کاندیدا تقلیل یافت.

در همین رابطه بتول گندمی، عضو شورای شهر مشهد در گفت وگو با خبرنگاران درخصوص کاهش آمار داوطلبان شرکت در انتخابات شورای شهر خراسان رضوی اظهار کرد: آمار پایین ثبت نامی ها، از قبل هم قابل پیش بینی بود. شرایط مالی موجود در جامعه و دلخوری هایی که بخشی از مردم دارند باعث سلب انگیزه از افراد برای پذیرش مسئولیت شده است .

وی ادامه داد: همچنین در مدت فعالیت شوراهای پنجم شهر، یک جریانی در کشور در تلاش بود تا اعضای این شوراها را به عنوان چهره های دارای سوء مدیریت و دارای مسائل و مفاسد مالی جلوه دهد و این را در اذهان بزرگ کند. شاید بخش زیادی از این موضوع برمی شود به اینکه اعضای شوراها، کنندگانی هستند که همه روزه در مواجهه و گفت وگوی مستقیم با شهروندان قرار دارند.

این عضو شورای شهر مشهد افزود: لذا آن چهره نامناسبی که تلاش شد از کنندگان شوراها ترسیم شود، باعث شد تا انگیزه از افرادی که در این شرایط سخت وارد میدان شده بودند، گرفته شود و دیگر میلی به حضور مجدد در صحنه نداشته باشند. افرادی که چهره شوراها را خراب می کنند، باید این را بدانند که بازسازی چهره شوراها مانند سایر نهادها نیست.

گندمی شرح داد: عدم پاسخگویی به مطالبات مردم در سایر ارگان ها، بار مضاعفی بر دوش شوراها می گذارد و مردم همه مطالبات خود از دولت را به شوراها منعکس می کنند. کار کردن در چنین شرایطی راحت نیست. لذا بسیاری از اعضای شوراهای پنجم انگیزه ای برای ادامه دادن نداشتند و مجددا وارد عرصه انتخابات شوراها نشدند.

تنظیم کنندگان لیست اصلاح طلبان در سال 96 حاضر نشدند 30 درصد ظرفیت لیست را به زنان اختصاص دهند

وی با بیان اینکه رقابت در عرصه انتخابات برای بانوان هزینه بیشتری دارد، اظهار کرد: به غیر از مسائل مالی، ورود به فضای رقابت هم بسیار برای خانم ها سخت تر و پرهزینه تر است. شرایط مالی کنونی هم موجب بدتر شدن این شرایط شده است.

این عضو شورای شهر مشهد گفت: احزاب هم با وجود اینکه در خصوص قائل شدن یک سهمیه ویژه برای خانم ها برای ورود به لیست هایشان صحبت می کنند، اما در نهایت در سال 96، با وجود تاکیدی که شورای اصلاح طلبان کشور داشت، در مشهد فقط دو خانم توانستند در لیست 15 نفره امید قرار بگیرند و تنظیم کنندگان این لیست حاضر نشدند 30 درصد ظرفیت لیست را به خانم ها اختصاص دهند.

گندمی با بیان اینکه این مسئله در هر دو جریان اصلاح طلب و اصولگرا وجود دارد، افزود: همچنین بسته بودن فضای رقابت نیز بر نگرش و تصمیم گیری های حزبی حاکم است و همه این ها در کنار هم، انگیزه بانوان برای حضور در عرصه رقابت های انتخاباتی را کمتر می کند.

وی با تاکید بر اینکه باید انگیزه مشارکت در انتخابات را در میان مردم افزایش دهیم، گفت: طبق نظرسنجی هایی که تا به امروز منتشر شده است، بین 40 تا 50 درصد مردم در انتخابات 1400 مشارکت خواهند کرد که این رقم در کلان شهرها ممکن است پایین تر باشد، مگر اینکه تصمیم گیرندگان در خصوص تایید صلاحیت ها، در باز کردن فضای کشور برای حضور تمامی سلایق، تجدید نظری داشته باشند.

bestcanadatours.com: تور کانادا | با تور کانادا سفر کنید، ویزای کانادا، تور کانادا ارزان، قیمت تور کانادا نوروز، بهار، پاییز، تابستان، زمستان را با ما تجربه کنید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 6463

به "فضای رقابت برای زنان بسیار سخت تر از مردان است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فضای رقابت برای زنان بسیار سخت تر از مردان است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید