نکات کلیدی برای حفظ عضلات در سالمندی

به گزارش وبلاگ پرنده پارسی، از حدود سن 35 سالگی معمولا فرایند تحلیل رفتن توده عضلانی در بدن شروع می شود که این فرآیند را سارکوپنی می نامند و عوامل متعددی در بروز آن نقش دارند.

نکات کلیدی برای حفظ عضلات در سالمندی

به گزارش خبرنگاران، همزمان با بالا رفتن سن حتی افرادی هم که مرتب ورزش می کنند با تحلیل و ضعف عضلانی روبرو می شوند با این حال افرادی که تحرک کافی ندارند بیشتر دچار این مشکل شده و حدود پنج درصد از عضلات خود را طی یک دهه از دست می دهند.

از بین رفتن توده عضلانی تحت تاثیر افزایش سن، سارکوپنی خوانده می شود که بر اثر عوامل متعددی بوجود می آید.

از جمله این که با افزایش سن، ترشح هورمون هایی که به سلامت عضلات کمک می کنند کاهش می یابد.

همچنین فعالیت عصب های کنترل کننده انقباض های ماهیچه ای کاهش می یابد که این شرایط با بی تحرکی تشدید می شود.

علاوه بر این، برخی از افراد کهنسال اشتهای خود را از دست می دهند که این امر نیز به نوبه خود می تواند تحلیل رفتن ماهیچه ها را تشدید کند.

همزمان با از دست دادن توده عضلانی، فرد قوت و توانایی عمومی خود را نیز از دست می دهد که این ناتوانی سریع تر از کاهش حجم عضلانی اتفاق می افتد. در این شرایط انجام فعالیت های روزمره سخت می شود. در مطالعه ای که روی 90 مرد اروپایی انجام گرفت تعیین شد افرادی با کمترین میزان توده عضلانی و توانایی، 10 برابر کمتر احتمال دارد بتوانند مستقل زندگی کنند.

همچنین کاهش توده عضلانی فرد را در برابر شکستگی، مصدومیت و مرگ و میر آسیب پذیرتر می سازد. این درحالیست که حفظ سلامت عضلانی همزمان با افزایش سن، موجب بهبود کیفیت زندگی در دوران سالمندی می شود.

اقدامات متعددی برای حفظ توده عضلانی و بازسازی آن وجود دارد. مهم ترین اقدام، انجام مرتب فعالیت های جسمی است. اگرچه تمرینات مقاومتی از قبیل وزنه برداری بهترین راه چاره است اما انجام هرگونه فعالیت بدنی از جمله پیاده روی در این زمینه مفید و موثر است.

علاوه بر این، رعایت رژیم غذایی سالم به حفظ توده عضلانی کمک می کند. پروتئین، ماده غذایی مورد علاقه عضلات است. با افزایش سن، میزان بازتولید عضلات از طریق مصرف پروتئین کم اثر می شود. با این حال می توان با افزایش میزان پروتئین مصرفی که شامل حدود 25 درصد از کالری روزانه می شود این کمبود را تا حدودی جبران کرد.

درحالیکه این تئوری مطرح شده که داروی دیابت متفورمین به افراد میانسال کمک می کند تا توده عضلانی و قوت خود را بهبود دهند، مطالعه ای که به تازگی توسط محققان انگلیسی انجام گرفته نشان می دهد این دارو برای افراد غیردیابتی مفید نیست.

به گزارش مدیکال اکسپرس، همچنین مکمل هایی وجود دارند که به حفظ سلامت ماهیچه ها کمک می کنند. از جمله آن ها می توان به ویتامین های B، D و مکمل های پروتئین اشاره کرد که در هر حال بهتر است مخصوصا برای سالمندان طبق تجویز پزشک مصرف شوند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "نکات کلیدی برای حفظ عضلات در سالمندی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نکات کلیدی برای حفظ عضلات در سالمندی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید