وقتی کروم تنها ماند

به گزارش نوای پرنده پارسی، گوگل از اوایل سال جاری آغاز به آزمایش فناوری جدید خود برای شناسایی و دسته بندی بهتر کاربران اینترنت با هدف نمایش مؤثرتر تبلیغات به آنها کرد. این فناوری جدید که FLOC نام دارد با استفاده از الگوریتمی به خصوص برای آنالیز سابقه صفحات مشاهده شده کاربران و دسته بندی کاربران با سوابق مشابه در گروه های تعیین به شرکت های تبلیغاتی اجازه می دهد بهتر جامعه مخاطب هدف خود را شناسایی نمایند.

وقتی کروم تنها ماند

به گزارش خبرنگاران، این فناوری از کوکی های طرف سوم متداول فعلی امنیت بیشتری دارد، اما پیچیدگی های زیادی هم دارد و در صورت اجرای نادرست می تواند عواقب بدی برای اطلاعات خصوصی کاربران در پی داشته باشد. شاید به همین دلیل تمام مرورگرهای مبتنی بر پلتفرم متن باز کرومیوم به غیر از خود کروم ازجمله اج مایکروسافت، فایرفاکس موزیلا و مرورگرهای جدیدتری مثل بریو و ویوالدی از به کارگیری این فناوری امتناع نموده اند. در ادامه بیشتر با این فناوری جدید، خطرهای احتمالی آن برای کاربران و آینده پیش روی آن آشنا می شویم.

چرا گوگل می خواهد بازی را عوض کند؟

فرض کنید در یک وب سایت خبری در حال خواندن مطلبی هستید. پس از مدتی نظرتان به آگهی های موجود در صفحه می افتد. بعضی از آنها به طرز عجیبی برایتان آشنا هستند. مثلا می بینید کتابی که دیروز درباره اش جست وجو نموده بودید، در آگهی یک کتابفروشی آنلاین در گوشه صفحه یک سایت خبری به شما پیشنهاد شده است یا تبلیغ خرید با تخفیف چند مدل مشابه کفشی که امروز صبح در یک فروشگاه جست وجو نموده بودید برایتان نمایش داده می گردد. این امکان توسط یک فناوری ساده و قدیمی که کوکی طرف سوم (third-party cookie)نامیده می گردد امکان پذیر می گردد.

کوکی های طرف سوم بیشتر با هدف تبلیغات آنلاین به کار گرفته می شوند. با یاری این کوکی ها، تبلیغ دهندگان می توانند فعالیت کاربر (یا دستگاه مورد استفاده) را در وب سایت های مختلف پایش نمایند و شاید هم تبلیغاتی مطابق سلیقه کاربر را نمایش دهند.

کوکی های طرف سوم هم مانند کوکی های طرف اول خطرناک نیستند و مثلا موجب آلودگی رایانه به ویروس یا بدافزار نمی شوند. مشکل اینجاست که از دیدگاه بسیاری از کارشناسان، این کوکی ها نوعی نقض حریم خصوصی کاربران است.

به همین دلیل در چند سال اخیر مقرراتی در بعضی کشورهای جهان شکل گرفت که به کاربران امکان مدیریت کوکی ها را می دهد. اما این کلوچه های الکترونیک به سرانجام عمر خود نزدیک شده اند. در سال های اخیر و با رشد فزاینده نگرانی های مرتبط با حفظ حریم خصوصی کاربران و انبوه اطلاعاتی که سرویس های تبلیغاتی از کاربران جمع آوری نموده اند، تقریبا تمام مرورگرها تصمیم به قطع استفاده از این فناوری و جایگزینی آن با روش های مناسب تر برای حفظ حریم خصوصی گرفته اند.

پروژه جدید گوگل

گوگل مدتی پیش گفت که در حال تست یک فناوری جدید برای نمایش آگهی در مرورگر کروم است. این فناوری فلاک (FLoC) نام دارد. در این نسخه از حریم خصوصی اینترنتی گوگل که در سال 2019 و با پروژه the Privacy Sandbox رونمایی شد، از الگوریتمی استفاده می گردد که تاریخچه مرورگر را آنالیز می نماید و کاربران را براساس سابقه وبگردی شان در دسته بندی تعیینی قرار می دهد.

هر دسته بر اساس مجموعه ای از علایق کاربران معین می گردد و به این ترتیب آگهی دهندگان بهتر می توانند مخاطب هدف خود را انتخاب و پیدا نمایند. حریم خصوصی کاربر در این فناوری جدید بیشتر از الگوی کوکی های طرف سوم حفظ می گردد. با این حال، این روش هم پیچیدگی های خاص خودش را دارد که می تواند تهدیدی برای حریم خصوصی کاربران باشد.

احتمالا به همین دلیل است که تقریبا همه مرورگرهای عظیم جهان که براساس پروژه متن باز کرومیوم (Chromium) توسعه یافته اند، استفاده از این فناوری جدید گوگل را رد نموده اند. اگر قرار باشد همه این مرورگرها فعالیت کوکی های طرف سوم را متوقف نمایند و در عین حال، از این فناوری گوگل هم استفاده ننمایند، آینده تبلیغات اینترنتی با تردیدهایی جدی روبه رو خواهد بود.

یکی از دلایل تردید مرورگرهای عظیم جهان به پیاده سازی شیوه فلاک، مسؤولیت سنگینی است که بر دوش سازنده مرورگر می گذارد. اگر فناوری فلاک به شکلی نادرست پیاده گردد، به نشت گسترده اطلاعات حساس و خصوصی کاربران می انجامد.

واکنش مرورگرها به فلاک

تا به امروز چند مرورگر جهان در بیانیه هایی به فناوری فلاک واکنش نشان داده اند. مرورگر بریو (Brave) اعلام نموده بدترین جنبه فلاک این است که آسیبی آشکار به محرمانگی اطلاعات کاربر وارد می نماید و این کار تحت پوشش شعار جذاب حفظ حریم خصوصی کاربر انجام می گردد.

مرورگر ویوالدی (Vivaldi) نیز اعلام نموده که نمی خواهد فلاک را پیاده کند و آن را برای کاربران خود مضر می داند، زیرا با به خطر انداختن حریم خصوصی کاربران، صرفا برای گوگل سودآوری دارد. مرورگر اپرا نیز ضمن تاکید بر کوشش خود برای افزودن قابلیت های جدید با هدف تقویت حریم خصوصی کاربران اعلام نموده که هیچ برنامه ای برای پیاده سازی فلاک ندارد و به دنبال جایگزین های بهتری برای تبلیغ است که مسئله ای برای حریم خصوصی کاربران ایجاد نمی نماید.

فایرفاکس هم گفته در حال آنالیز چند فناوری پیشنهادی برای بهبود تبلیغات است، ولی به شدت بر حفظ حریم خصوصی کاربران تاکید دارد. فایرفاکس به صورت تعیین اعلام ننموده آیا فلاک هم جزو این فناوری هاست یا خیر، هرچند تقریبا می توان این پاسخ را منفی دانست. در نهایت از قرار دو مرورگر معروف دیگر یعنی اج مایکروسافت و سافاری اپل نیز رویکردی مشابه را دنبال می نمایند.

برنامه غول ها

در این مطلب درباره الگوی فلاک مورد نظر گوگل صحبت کردیم. اما شاید برایتان جالب باشد که اپل هم دنبال طرحی برای نمایش تبلیغات، همزمان با افزایش حریم خصوصی کاربرانش است و مایکروسافت هم برنامه ای مشابه به نام پاراکیت (Parakeet) را دنبال می نماید. اپل، گوگل و مایکروسافت هر سه سهم زیادی در بازار تبلیغات آنلاین دارند و به همین دلیل برنامه های مدونی برای پیاده سازی الگوی جدیدی جهت نمایش تبلیغات در اینترنت دارند.

اگر فناوری فلاک و نیز طرح های اپل و مایکروسافت برای بهبود تبلیغات اینترنتی در کنار حفظ حریم خصوصی کاربران با شکست روبه رو گردد، صنعت تبلیغات آنلاین با مشکل عظیمی روبرو خواهد شد. کوکی ها موجب بهبود بهره وری و در نتیجه دقت تبلیغات آنلاین می شوند.

اگر سامانه های تبلیغ دهنده نتوانند این دقت را فراهم نمایند، بخش قابل توجهی از تبلیغات آنلاین برای مخاطب غیرمرتبط نمایش داده شده و در نتیجه، هدررفت سرمایه برای تبلیغ دهندگان به شدت بالا می رود. همین فشار مالی سبب خواهد شد حتی در صورت شکست طرح های غول های اینترنتی، به زودی شاهد ارائه طرح های جایگزین دیگری برای کوکی های طرف سوم باشیم.

صالح سپهری فر/ روزنامه خبرنگاران، ضمیمه کلیک

bestcanadatours.com: تور کانادا | با تور کانادا سفر کنید، ویزای کانادا، تور کانادا ارزان، قیمت تور کانادا نوروز، بهار، پاییز، تابستان، زمستان را با ما تجربه کنید.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 6883

به "وقتی کروم تنها ماند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وقتی کروم تنها ماند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید