پژوهشگران دانشگاه شهیدبهشتی معتادان را با لیزر درمان می کنند

به گزارش نوای پرنده پارسی، محققان پژوهشکده لیزر و پلاسمای دانشکده شهید بهشتی با کمک متخصصان عصب شناسی برای نخستین بار در کشور، فناوری استفاده از لیزر برای درمان معتادان را با موفقیت بر روی حیوانات آزمایش کردند.

پژوهشگران دانشگاه شهیدبهشتی معتادان را با لیزر درمان می کنند

به گزارش گروه فناوری خبرنگاران به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، اعتیاد از جمله بیماری های آسیب زایی اجتماعی محسوب می شود که اثرات مخرب آن علاوه بر فرد، اطرافیان و جامعه را نیز درگیر می سازد. یکی از دلایل سخت بودن درمان این بیماری، تمایل فرد معتاد به بازگشت به اعتیاد پس از مداوا است. در واقع این احتمال وجود دارد که شخص بهبود یافته در صورت قرار دریافت در معرض عوامل محیطی محرک، مجدداً به اعتیاد دچار شود. در بیماری اعتیاد بر اثر سوء مصرف مداوم مواد مخدر، مغز، مواد شیمایی لذت بخشی آزاد می کند که دیگر بدن به صورت طبیعی قادر به ترشح این مواد نیست و همین مسئله به نقطه کانونی بحران در روند درمان بیمار تبدیل می شود. برای درمان فرد معتاد از برخی دارو ها مانند متادون استفاده می شود که استفاده از این دارو ها خود عوارضی جدی به همراه دارد. در واقع متادون خود یک داروی اعتیاد آور محسوب می شود.

روش های مداخله ای غیر دارویی

فناوری لیزر در پزشکی، بر اساس مکانیزم های بر هم کنشی با سیستم های زیستی، منجمله سیستم های عصبی می تواند به عنوان یک محرک خارجی، سیستم عصبی، یا قسمت خاصی از سیستم عصبی را تحریک کند. این تحریک خارجی با لیزر می تواند جایگزین تحریک شیمیایی شود. منجمله می توان از این تحریک لیزری به جای تحریک شیمیایی انجام گرفته با متادون یا متاآمفتامین ها استفاده کرد.

بر این اساس، محققان پژوهشکده لیزر و پلاسمای دانشگاه شهید بهشتی در همکاری با متخصصان عصب شناسی مرکز تحقیقات علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تحقیقاتی را برای استفاده از فناوری لیزر جهت درمان بیماران مبتلا به اعتیاد انجام داده اند. دکتر محمد اسماعیل زیبایی از پژوهشگران این تحقیق می گوید، مزیت روش مذکور این است که فرد بیمار در صورت احساس نیاز به مواد مخدر، با روشن کردن نور لیزر و تاباندن آن به ناحیه مغزی درگیر با بیماری می تواند این احساس نیاز خود را تعدیل کند.

این سیستم قابلیت آن را دارد تا به شکل قابل حمل به صورت کلاه یا هدفون روی سر بیمار قرار بگیرد و با قابلیت فرمان پذیری از تلفن همراه بیمار فرمان های مورد نظر را روی سر بیمار ارسال کند. در حال حاضر متخصصین عصب شناسی و لیزر ایرانی که بر روی این پروژه کار می کنند در مرحله مطالعات حیوانی قرار دارند و نتایج آن را با موفقیت بر روی مغز موش های صحرایی مبتلا به اعتیاد آزمایش کرده اند. این گروه جوان امیدوار است در آینده نزدیک این پژوهش وارد مرحله آزمایش انسانی شود و بتوان آن را به مرحله تجاری سازی و تولید انبوه رساند.

bestcanadatours.com: تور کانادا | با تور کانادا سفر کنید، ویزای کانادا، تور کانادا ارزان، قیمت تور کانادا نوروز، بهار، پاییز، تابستان، زمستان را با ما تجربه کنید.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 2501

به "پژوهشگران دانشگاه شهیدبهشتی معتادان را با لیزر درمان می کنند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پژوهشگران دانشگاه شهیدبهشتی معتادان را با لیزر درمان می کنند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید