چرایی تلاش آمریکا برای حضور در آسیای مرکزی و مرزهای غربی چین

به گزارش نوای پرنده پارسی، خبرنگاران، گروه بین الملل- پیمان یزدانی: برخی گزارش ها از تصمیم آمریکا برای ساخت تاسیسات نظامی به ارزش 240 میلیون دلار در خاورمیانه و آسیای مرکزی از جمله در کشور ترکمنستان دارد هر چند دولت ترکمنستان هنوز واکنشی رسمی به این گزارش برخی رسانه های روسی نداشته است.

چرایی تلاش آمریکا برای حضور در آسیای مرکزی و مرزهای غربی چین

همچنین در روزهای اخیر برخی رسانه های افغانستان گزارش داده اند که آمریکا در حال ساخت یک پایگاه نظامی در مناطق شالوزان و ترمینال نزدیک مرز پاکستان و افغانستان در مناطق قبایلی کُرَم پاکستان است.

این خبرها در حالی به گوش می رسند که در پی توافق اخیر طالبان و آمریکا، کاخ سفید اعلام داشته است که نیروهای خود را از افغانستان خارج می کند.

در پی توافق طالبان و واشنگتن، کنت اف مکنزی فرمانده تروریست های سنتکام ماه آوریل به خبرنگاران گفته بود ایالات متحده فعلاً با همسایگان افغانستان توافق نامه ایجاد پایگاه نظامی ندارد اما امیدوار است قبل از خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان در این زمینه با آنها به توافقی دست یابد.

آمریکا دو دهه است که به بهانه مقابله با گروه های تروریستی و برقراری ثبات در افغانستان حضور گسترده نظامی در این کشور داشته است. نگاهی به شرایط این کشور نشان می دهد که حضور آمریکایی ها نه تنها نتوانسته است ثبات و امنیت را برای مردم افغانستان به همراه داشته باشد، بلکه رصد دقیق تحرکات آمریکایی ها در این کشور حکایت از آن دارد که آمریکا و متحدین غربی اش با حمایت های پشت پرده از گروه های تروریستی در صدد افزایش بی ثباتی و ناامنی در این کشور در راستای منافع ژئوپولتیک خود بوده اند.

گزارش های اخیر همگی حکایت از این دارند که آمریکایی ها برخلاف تظاهرشان برای خروج از افغانستان در تلاش هستند تا حضور خود را نه تنها در این کشور تثبیت کنند بلکه سعی دارند این حضور را به آسیای میانه نیز تسری دهند.

اهمیت این منطقه برای ایالات متحده تا حد زیادی ناشی از عملکردهای سیاسی، اولویت ها و روابط ایالات متحده با کشورهای پیرامونی این منطقه است و نه خود آسیای مرکزی.

حال که آمریکا ظاهراً در صدد است ردپا و نقش کم رنگ تری برای نیروهای خود در افغانستان داشته باشد، واشنگتن یک بار دیگر نیازمند تعریف و اولویت بندی منافع و روابط خود در این منطقه است، خصوصاً هنگامی که روسیه در حال نشان دادن تمایل و توانایی بیشتر برای افزایش نفوذ مسکو در میان همسایگان خود در این منطقه است.

آمریکایی ها علاوه بر تلاش برای کاهش نفوذ روسیه در کشورهای آسیای میانه همچنین در صدد هستند نفوذ چین به عنوان عظیمترین رقیب اقتصادی خود را نیز در این منطقه کاهش دهند.

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، چینی ها با سرمایه گذاری های عظیم خود در پروژه یک جاده- یک کمربند که بخش عمده ای از آن در کشورهای آسیای میانه است قصد دارند تا با پیشی دریافت از آمریکایی ها مشخص کننده نظم جدید تجاری جهان در جهان باشند. به همین دلیل حضور آمریکایی ها در این منطقه می تواند مانعی در تحقق اهداف دراز مدت پکن باشد.

نتیجه اینکه حضور آمریکایی ها برای مهار چین و کاهش نفوذ چینی ها و روس ها نیازمند حضور نظامی در منطقه است.

همچنین آمریکایی ها همواره در کنار حضور نظامی با برقراری ارتباط با گروه های تروریستی، افراطی و تجزیه طلب همواره در صدد ایجاد بی ثباتی و نا امنی در مرزهای غربی چین بوده اند تا از این طریق نیز بتوانند مانع عظیمی بر سر راه موفقیت پروژه های منطقه ای و جهانی پکن ایجاد کنند.

همچنین حضور در مرزهای ایران و ایجاد بی ثباتی در این مناطق همواره در دستور کار واشنگتن برای فشار بر تهران بوده است.

bestcanadatours.com: تور کانادا | با تور کانادا سفر کنید، ویزای کانادا، تور کانادا ارزان، قیمت تور کانادا نوروز، بهار، پاییز، تابستان، زمستان را با ما تجربه کنید.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 7037

به "چرایی تلاش آمریکا برای حضور در آسیای مرکزی و مرزهای غربی چین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرایی تلاش آمریکا برای حضور در آسیای مرکزی و مرزهای غربی چین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید