چرا کاخ ثابت پاسال در زمره میراث ملی نهاده شد؟

به گزارش نوای پرنده پارسی، کاخ ثابت یکی از قدیمی ترین و گرانترین خانه های ایران است که پس از کش و قوس های چندین ساله در فهرست آثار ملی ثبت شد.

چرا کاخ ثابت پاسال در زمره میراث ملی نهاده شد؟

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری خبرنگاران، در انتهای شمالی خیابان جردن (آفریقا یا نلسون ماندلا) تقاطع خیابان طاهری و روانپور در منطقه امانیه تهران یکی از قدیمی ترین و گرانترین خانه های ایران یعنی کاخ ثابت پاسال جای گرفته است. این کاخ با مساحت بیش از 11 هزار و 543 متر مربع در سال 1340 شمسی ساخته شده است.

سرنوشت کاخ ثابت پاسال قبل و بعد از انقلاب

همان طور که از نام این بنا معین است این خانه قبل از پیروزی انقلاب متعلق به حبیب الله ثابت، سرمایه دار بهایی بود که پس از پیروزی انقلاب اسلامی مصادره شد. عمارت ثابت پاسال را به اسم های قصر سنگی و کاخ ورسای نیز می شناسند چرا که معماری آن از معماری قصر پتی تریانو در ورسای الگوبرداری شده است.

بعد از انقلاب این خانه در اختیار نهادهای امنیتی نهاده شد و دست آخر به یکی از بانک های خصوصی فروخته شد. مالکیت خصوصی این ملک در محله امانیه باعث شد کوشش ها برای ساخت وساز مجتمع تجاری - فرهنگی در این ملک شروع گردد. درست در روزهایی که زمزمه های تخریب این عمارت به گوش می رسید ثبت ملی این خانه توانست موقتاً آن را از خطر تخریب نجات دهد. گرچه ثبت ملی کاخ ثابت پاسال در سال 1396 این خانه را موقتاً از تخریب نجات داد اما کش و قوس پیرامون این بنا همچنان ادامه داشت.

قیمت کاخ ثابت چقدر است؟

ارزش این خانه قبل از پیروزی انقلاب بیش از 15 میلیون دلار تخمین زده شده بود و به گفته بعضی ساخت این بنا 12 سال به طول انجامیده است و در زمان خود به عنوان بزرگترین و گران ترین خانه شناخته می شد، اما صاحب آن خانواده ثابت پاسال تنها دو سال در خانه اقامت داشته اند و بعد از انقلاب به آمریکا رفتند.

رای دادگاه تجدیدنظر کاخ ثابت پاسال به نفع وزارت میراث فرهنگی

در تاریخ 31 خرداد 1396 مراتب ثبت ملی این خانه طی نامه ای از سوی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به استاندار تهران ابلاغ شد.

بر پایه این ابلاغیه خانه ثابت تحت حفاظت و نظارت این سازمان است و هر گونه دخل و تصرف یا اقدام عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر هویت آن گردد جرم انگاشته می گردد و مرتکب مشمول مجازات های قانونی خواهد شد و بازسازی اثر صرفاً با تأیید و نظارت این سازمان ممکن خواهد بود.

در نهایت مردادماه 1399 رأی تجدیدنظر دیوان عدالت اداری به نفع وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری صادر شد و ثبت بنا در فهرست آثار ملی بدون مشکل اعلام شد.

4028/

bestcanadatours.com: تور کانادا | با تور کانادا سفر کنید، ویزای کانادا، تور کانادا ارزان، قیمت تور کانادا نوروز، بهار، پاییز، تابستان، زمستان را با ما تجربه کنید.

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 5153

به "چرا کاخ ثابت پاسال در زمره میراث ملی نهاده شد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا کاخ ثابت پاسال در زمره میراث ملی نهاده شد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید