چشم برنج کاران به دست دولت است

به گزارش نوای پرنده پارسی، بر اساس نظر کارشناسان کشاورزی، کشت دوم برنج به دلیل همزمانی با رشد نسل سوم کرم ساقه خوار و استفاده از سموم بسیار فراوان به هیچ عنوان توصیه نمی گردد چرا که علاوه بر بیماری های فراوان از جمله انواع سرطان ها، هزینه تمام گردیده برای کشاورز را نیز افزایش می دهد.

چشم برنج کاران به دست دولت است
به گزارش خبرنگاران، همزمان با وارد شدن برنج رتون (دوباره نوج) و کشت دوم برنج به بازار، قیمت انواع برنج از جمله طارم محلی در شالیکوبی های مازندران به ازای هر کیلوگرم باید افزایش قیمت پیدا می کرد؛ این درحالی است که قیمت پارسال و سال جاری برنج تغییری نداشته و فقط هزینه های بالا برای کشاورز را به همراه آورد.

محمدباقر ابراهیمی نائب رئیس اتحادیه شالیکوبی و فراورینمایندگان مازندران در گفت وگو با خبرنگاران، با بیان این که سال جاری کشاورزان با توجه به هزینه های بالا سود زیادی نداشتند، اظهار کرد: اگر فراوری در هر هکتار یا هر کیلوگرم برنج را در نظر بگیریم؛ نزدیک به 6 هزار تومان هزینه فراوری برنج است و سرانه فراوری هر کشاورز هم در مازندران و گیلان 7 هزار مترمربع زمین است که البته این مقدار هم باید کمتر باشد.

وی توضیح داد: ما از هر هکتار 2 تا 2.5 تن برنج با هزینه فراوری 6 هزار تومان برداشت می کنیم، همان برنج اگر با قیمت 10 هزار تومان فروخته گردد، پس یک کشاورز 10 میلیون تومان در سال دریافتی ندارد، با این حال آیا یک کشاورز می تواند با توجه به تورم بازار امروز با ماهی یک میلیون تومان هزینه های زندگی خود را تامین کند؟

نائب رییس اتحادیه شالیکوبی و فراورینمایندگان مازندران با اشاره به این که برآورد هزینه کاشت، داشت و برداشت زمین ها برای هر کشاورز در مقایسه با سود باقیمانده اصلا قابل توجه نبوده و درصد کمی است، گفت: قیمت برنج در سال گذشته و سال جاری تغییری نداشته است، با پایین آوردن هزینه های فراوری، کود و سم، کاشت و هزینه های دیگری که امروز کشاورز با آن دغدغه دارد؛ می توان به کشاورز یاریی کرد تا بتواند هزینه های جاری خود را تامین کند.

توقع افزایش قیمت و پیگیری جهادکشاورزی

ابراهیمی اظهار داشت: در حالی که دلار الان با قیمت بیش از 16 هزار تومان (تا زمان ارسال این خبر)در حال خرید و فروش است؛ دستمال کاغذی هزار تومانی را 5 هزار تومان می خریم اما دولت برنج را با دلار 4 هزار تومانی وارد می نماید و بدون گمرک به دست مصرف نماینده می رسد، چرا دولت اقدام به وارد کردن برنج با دلار هزار تومانی نمی نماید در حالی که این توان در دولت دیده می گردد.

وی توضیح داد: با وضعیت موجود عرضه و تقاضا برای برنج ایرانی پائین می آید، کشاورز اگر برنج خود را کیلویی 15 هزار تومان بفروشد، مصرف نماینده اقدام به خرید برنج 5 هزار تومانی خارجی و وارد گردیده می نماید و این برای کشاورزان به صرفه نیست.

مدیرعامل تعاونی شالیکوبی و فراوری نمایندگان جویبار اظهار داشت: دولت در حمایت از مصرف نماینده برنج 4 هزار تومانی در اختیارش می گذارد و بدون هیچ گونه حمایتی از کشاورز، دیگر هزینه فراوری برای کشاورزان به صرفه نخواهد بود؛ دولت می تواند با عرضه فراوریات برنج کشاورزان به کشورهای دیگر یاری کند تا برنج با قیمت بیشتری به فروش رسیده و بخشی از هزینه های جاری آنان تامین گردد.

وی با اشاره به این که با این وجود سبک زندگی افراد نیز تغییر نموده است، اظهار داشت: سبک زندگی این کشاورزان به گونه ای گردیده است که 9 ماه از سال را قرض می نمایند و با فروش برنج بدهی خود را پرداخت می نمایند.

ابراهیمی با بیان این که کشاورز همیشه بدهکار است و 97 درصد کشاورزان به این سبک زندگی می نمایند و 3 درصد باقی مانده زمین های بیشتری داشته و با کمی سود بیشتر زندگی راحت تری دارند، اظهار کرد: سازمان جهاد کشاورزی سال جاری می توانست با دادن بذر اصلاح گردیده شیرودی به کشاورزان که فراوری بیشتری را برای آنان در پی خواهد داشت، حمایت خود را داشته باشد اما این اتفاق نیفتاد.

نائب رئیس اتحادیه شالیکوبی و فراورینمایندگان مازندران توضیح داد: با فراوری بیشتر برنج، قراردادن بذر اصلاح گردیده شیرودی در اختیار کشاورزان سرانه فراوری بالا رفته و احتیاج به واردات برنج نداشتیم؛ سال گذشته پیش از عید سازمان جهاد کشاورزی تمامی بذرهایی را که برای کاشت در اختیار مردم می گذاشت؛ تبدیل به برنج نموده و از ورود آن به بازار جلوگیری کرد؛ با پخش این بذر در بین کشاورزان شاید امروز به جای فراوری 2 تن برنج در هر هکتار 4 تن برنج شیرودی فراوری نموده و موجب یاری به وی می شد.

دولت به کشاورزان یاری کند

فریدون شیخی کشاورز مازندرانی اهل روستای آهو محله محمودآباد نیز در گفت وگو با خبرنگاران، با بیان این که وضعیت کشاورزان در فروش سال جاری برنج خوب نبوده است، اظهار کرد: 2 هکتار زمین کشاورزی دارم و طی چند سال اخیر با بالا رفتن قیمت ها هزینه فراوری نیز افزایش یافت اما قیمت برنج تغییری نکرد.

وی توضیح داد: فراوری سال جاری زمین کشاورزی من با کیلویی 9 هزار و 500 فروش رفت؛ با کم کردن هزینه ها سوی زیادی به دست نیاوردم این در حالی است که من غیر از کشاورزی شغل دیگری ندارم و تمام خرج سال خود را از این راه به دست می آورم.

این کشاورز مازندرانی اضافه نمود: دولت می تواند با پائین آوردن قیمت کود و سم به کشاورزان یاری کند، اگر هزینه های کاشت از طرف تعاونی ها عرضه گردد، لااقل سود بیشتری از فروش برای کشاورز باقی می ماند اما تعاونی ها هیچ یاریی به ما برای دادن نفت، گازوییل، کود و سم نمی نمایند و ما آن ها را باززر آزاد تهیه می کنیم.

برنج به اندازه محصول های دیگر افزایش قیمت نداشته است

رستم اباذری یکی دیگر از کشاورزان مازندرانی در گفت وگو با خبرنگاران مازندران، با اشاره به اینکه کشاورز باید مورد حمایت دولت و جهاد کشاورزی باشد، اظهار داشت: کشاورزان سال ها است که این شغل را به صورت اجدادی ادامه دادند و کاری دیگر جز این نمی نمایند؛ اگر مورد حمایت قرار نگیرند به طور قطع زیر فشار هزینه ها طاقت نمی آورند.

وی توضیح داد: چگونه با این وضعیت موجود بخواهیم فرزندان خود را تشویق به ادامه راه خود کنیم در این مدت چند ماهه تمامی قیمت ها افزایش داشته اما کشاورز برنج خود را با همان کیلویی 10 هزار تومان سال گذشته به فروش رسانده است.

کشاورز مازندرانی با بیان این که 5 هزار متر زمین کشاورزی داشته و با وجود کم آبی امکان کشت دوم برنج و حتی رتون نیز نداشته، گفت: امیدوارم مسئولان توجه بیشتری به این قشر زحمتکش داشته و راهی برای یاری به آن ها داشته باشند.

گزارش از: بهناز مقدس خبرنگار خبرنگاران مازندران

bestcanadatours.com: تور کانادا | با تور کانادا سفر کنید، ویزای کانادا، تور کانادا ارزان، قیمت تور کانادا نوروز، بهار، پاییز، تابستان، زمستان را با ما تجربه کنید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 295

به "چشم برنج کاران به دست دولت است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چشم برنج کاران به دست دولت است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید