یمن ، مأرب در آستانه آزادی؛ اختلاف بی سابقه در ائتلاف سعودی

به گزارش نوای پرنده پارسی، نیروهای ارتش و کمیته های مردمی یمن به هفت کیلومتری شهر مأرب مهم ترین مرکز اخوانی ها در شبه جزیره عربستان رسیده اند و به گفته کارشناسان آزادی شهر حتمی است.

یمن ، مأرب در آستانه آزادی؛ اختلاف بی سابقه در ائتلاف سعودی

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، همزمان با عملیات وسیع نیروهای ارتش و انصارالله یمن در استان الجوف درگیری ها به مناطق مرکزی یمن در استان مأرب نیز سرایت نموده و منابع خبری از دو دستگی میان جبهه ائتلاف سعودی برای تسلیم یا ادامه جنگ خبر می دهند.

وبگاه شبکهالجهته، به نقل از منابع آگاه اطلاع داد که همزمان با نزدیک شدن نیروهای یمنی به شهر مأرب، آزادسازی این شهر برای گروههای مختلف یمنی مسجل شده و اخیرا نشستی میان فرماندهان سعودی و احزاب و قبائل همسو با دولت مستعفی منصور هادی تشکیل شده است تا شاید مانع آزادسازی شهر شوند.

بنابراین گزارش، بعضی گروههای حاضر در این نشست خواهان امضای توافق صلح و جلوگیری از کشیده شدن جنگ به داخل شهر و تخریب زیرساخت های آن بودند؛ اما در مقابل بعضی گروهها از جمله حزب اخوانی الاصلاح بر گزینه جنگ و عدم تسلیم تأکید داشتند. فرماندهان سعودی حاضر در جلسه نیز با اصرار بر گزینه جنگ، هرگونه مصالحه را رد نموده و بار دیگر وعده یاری اقتصادی و تسلیحاتی داده اند.

الجهته می نویسد که آزادسازی شهر الحزم مرکز استان الجوف آزادی مأرب را نیز حتمی نموده است و اینکه این شهر با جنگ یا مصالحه به تسلط دولت صنعاء درآید، به طرف مقابل بستگی دارد. حتی پیش از آزادی الجوف، بازگشت مأرب تحت حاکمیت دولت صنعاء به یک تصمیم سیاسی بستگی داشت. به طوریکه محمد البخیتی عضو دفتر سیاسی انصارالله نوشته که صرفا میانجیگری عربی موجب تأخیر در آزادی این شهر شده است.

به هر صورت، کارشناسان نظامی می گویند که شکست عملیات عناصر وابسته به دولت منصور هادی در منطقه المشجح که شخص محمد المقدشی وزیر دفاع دولت هادی آن را فرماندهی می کرد؛ تأثیر بسیار منفی در روحیه آن ها گذاشته است. عملیاتی که در آن خودروی المقدشی نیز در جهت انفجار مین نهاده شد و تمامی اطرافیانش کشته شدند اما اون جان سالم به در برد. پس آن شکست های پیاپی در مناطق نِهم و الجوف نیز باقی روحیه شبه نظامیان را بر باد داد و مطمئن شدند که توانایی حفظ شهر مأرب را ندارند.

منطقه المشجح تنها ده کیلومتر با شهر مأرب فاصله دارد و بسیاری از ساکنان شهر در بخش جنوب شرقی با چشم خود شکست عناصر وابسته به دولت هادی را دیده اند. ارتش و کمیته های مردمی هم اکنون در محور شمال شرق مأرب در منطقه المشجح هیلان و محور غرب در منطقه حریب القرامیش و یک محور نیز در شمال شرق در بخش هرستان مدغل استحکامات دفاعی مستقر نموده اند.

در درگیری های منطقه المشجح که در جهت مأرب نهاده شده نزدیک به 100 شبه نظامی وابسته به ائتلاف سعودی کشته و زخمی شدند و این عملیات تفکر عملیاتی و جنگاوری آن ها را به کلیبهم ریخت.

از دیگر مناطقی که نیروهای یمنی در نزدیکی شهر مأرب به کنترل خود در آورده اند می توان به منطقه الکساره در بخش جنوب غربی اشاره نموده که تنها هفت کیلومتر با شهر مأرب فاصله دارد.

در بخش شمال شرقی نیز درگیری ها به کمپ آوارگان بن کعلان نزدیک شده است. منطقه ای که هیچ گونه عوارض حغرافیایی ندارد و پیش روی در آن آسان است.

اما در مورد قبائل مأرب، دولت هادی و ائتلاف سعودی پیش از آزادی شهر الحزم کوشش داشتند با ضد حملات مختلف به قبائل بگویند که هنوز امیدی به پیروزی وجود دارد تا آن ها را به ادامه جنگ در کنار خود راضی نگه دارند؛ اما آزادی شهر الحزم موجب شد تا قبائل نیز به طور کامل کنار کشیده و اعلام بیطرفی نمایند.

به نوشته الجهته، توپ اکنون در زمین حکام اخوانی مأرب است؛ اما منابع نظامی اطلاع داده اند که هفته گذشته 320 تن از تروریست های القاعده وارد این شهر شده اند و به گفته منابعی در داخل مأرب ورود تروریست های تکفیری برای جنگ در کنار دولت هادی همچنان ادامه دارد.

شیوخ استان مأرب عقیده دارند که یاری خواهی از القاعده برای حفظ شهر نشان از میزان شکست و بی برنامگی در میان رهبران اخوان دارد. آن ها پس از اینکه تیپ 22 خود را در نهم و الجوف و مأرب از دست دادند، ابتکار عمل را نیز به کلی واگذار نموده اند و این بیش از هر چیزی ساکنان مأرب را نگران نموده است؛ چرا که به هیچ وجه خواهان ورود جنگ به داخل شهر نیستند و گزینه های مصالحه و توافق را ترجیح می دهند.

دولت صنعاء معتقد است که هرگز اجازه نخواهد داد استان و شهر مأرب به محل تجمع القاعده تبدیل گردد و بخواهد از ساکنانش به عنوان سپر انسانی بهره ببرد. تروریست هایی که پس از تجاوز ائتلاف سعودی تعداد آن ها به شش هزار تن رسیده است.

مأرب آخرین و مهم ترین منطقه نفوذ اخوانی ها در جنوب شبه جزیره عربی و یمن محسوب می گردد و امارات می تواند با مدیریت درگیری در این استان تا حد بسیار زیادی به هدف خود برسد.

به نوشته الجهته، بعضی کارشناسان ورود عناصر القاعده به مأرب را دام امارات برای اخوانی ها می پندارند. حتی بعضی منابع گفته اند که ائتلاف سعودی از این اقدام خبر نداشته و موافق نیز نبوده است. اکنون دولت صنعاء به روشنی می تواند بگوید که ائتلاف سعودی مأمن تروریست های القاعده شده و جنگ روانی علیه شبه نظامیان دولت هادی به راه بیندازد. به گفته این کارشناسان ابوظبی هیچ زمانی آروزی نابودی اخوانی ها را پنهان ننموده است و دولت سعودی نیز تحت رهبری بن سلمان چندان ممانعتی از اقدامات ضد اخوانی اماراتی ها ننموده است. مأرب آخرین و مهم ترین منطقه نفوذ اخوانی ها در جنوب شبه جزیره عربی و یمن محسوب می گردد و امارات می تواند با مدیریت درگیری در این استان تا حد بسیار زیادی به هدف خود برسد. نکته دیگر اینکه اخوانی ها و عناصر القاعده در طول پنج سال گذشته همیشه با یکدیگر درگیر بوده و اخوانی ها بسیاری از رهبران سلفی تکفیری را دستگیر یا به قتل رسانده اند و بعید نیست که در صورت ضعف اخوانی ها در مأرب، عناصر القاعده به فکر انتقام جویی گسترده بیفتند.

به نوشته الجهته، موضوع دیگری نیز در داخل شهر مأرب در زبان ها جاری است و آن اینکه، اخوانی ها از ائتلاف سعودی تضمینی دریافت نموده اند مبنی بر اینکه در صورت مقاومت در مأرب و شکست، ائتلاف سعودی استان شبوه یا حضرموت را در اختیار آن ها قرار دهد تا منطقه نفوذشان گردد و این یک فاجعه برای شورای انتقالی جنوب محسوب می گردد؛ آن چه این سناریو را تقویت می بخشد وجود خبرهایی مبنی بر انتقال اموال بانک مرکزی مأرب به شهر سیئون در استان حضرموت است. منابع آگاه اطلاع داده اند که حزب اخوانی الاصلاح 20 میلیون دلار و 50 میلیون ریال سعودی و 30 میلیارد ریال یمنی را تحت حفاظت شدید به بانک سیئون منتقل نموده اند.

در حال حاضر عمده شهرستان های عظیم استان مأرب آزاد شده و فقط شهرستان مدغل که محل حضور قبیله الجدعان است باقی مانده و درگیری ها در این منطقه نیز در جریان است. ارتفاعات استراتژیک استان از جمله کوه هیلان نیز به طور کامل به کنترل ارتش و کمیته های مردمی در آمده است. بلندی های ما بین البیضاء و مأرب نیز کماکان در کنترل عناصر القاعده است.

ص

bestcanadatours.com: تور کانادا | با تور کانادا سفر کنید، ویزای کانادا، تور کانادا ارزان، قیمت تور کانادا نوروز، بهار، پاییز، تابستان، زمستان را با ما تجربه کنید.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 3916

به "یمن ، مأرب در آستانه آزادی؛ اختلاف بی سابقه در ائتلاف سعودی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یمن ، مأرب در آستانه آزادی؛ اختلاف بی سابقه در ائتلاف سعودی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید