15 سال سابقه، 84 درصد مخاطب

به گزارش نوای پرنده پارسی، برنامه زنده رود یک برنامه تلویزیونی گفت وگومحور فرهنگی- اجتماعی است که پیشینه آن به اسفندماه سال 1383 برمی شود. صبح های آدینه از شبکه اصفهان برنامه ای با نام آفتابگردون پخش می شد که طبق نظرسنجی های سازمان صداوسیما، نزدیک 8 تا 12درصد بیننده داشت. اسفند 83 در جلسات طرح و برنامه مرکز اصفهان توسط مدیرکل وقت مرکز، از محمدعلی طالقانی، تهیه کننده ارشد تلویزیونی درخواست شد که طرح برنامه جدیدی برای صبح آدینه ارائه دهد که پس از ارائه طرح مورد تایید نهاده شد و در هفته اول اردیبهشت ماه برنامه جدیدی با اسم زنده رود روی آنتن اصفهان رفت. طبق نظرسنجی های انجام شده برنامه زنده رود بیشترین مخاطب را دارد و جزو برنامه های برند سیمای استان اصفهان است که تا به امروز نزدیک به 250قسمت آن از سیمای اصفهان پخش شده است.با محمدعلی طالقانی تهیه کننده زنده رود گپ و گفتی داشتیم که در ادامه می خوانید.

15 سال سابقه، 84 درصد مخاطب

این برنامه با کدام یک از مجریان آغاز شد؟

مجریان برنامه زنده رود در ادوار مختلف تغییر کرده اند ولی ماه های اردیبهشت و خرداد 84 آقایان محسن دلیران، محمد نریمانی، سیف ا... نامداری (در سه ماهه ابتدایی آغاز برنامه در سال 84) و علی اشتیاقی اجرای آن را برعهده داشتند و تابستان 84 به مدت سه ماه آقای نیما کرمی، که از مجریان جوان ما بودند و پدرشان هم سابقه گویندگی در رادیو اصفهان را داشتند، اجرای برنامه را برعهده گرفتند.بعد از تعطیلی یک ماهه برنامه در ماه مبارک رمضان 1384 از اواسط آبان (همزمان با عید فطر) آقای رضا رشیدپور اجرای برنامه را بر عهده گرفتند. اما بد نیست یادی کنم از مجریان ادوار مختلف زنده رود طی نزدیک 16سال گذشته که آقایان و خانم ها: احسان کرمی، محمد سلوکی، جواد یحیوی، جواد مولانیا، امیرحسین مدرس، بهمن هاشمی، ایرج نوذری، محمود شهریاری، پیمان طالبی، عبدالرضا امیراحمدی، رضا رفیع، نیما رئیسی، حمید مرادی، عاطفه علی نژاد و اکنون مهران امامیه و علی یگانه اجرای این برنامه را بر عهده دارند.

چه چیزی باعث دوام برنامه زنده رود شد و چقدر مهمانان برنامه در آن موثر بوده اند؟

اگر برگردید به حدود 15 سال پیش و حال وهوای آن موقع، اولا این سبک برنامه سازی در هیچ شبکه دیگری وجود نداشت و شاید بشود گفت زند ه رود مبدع این نوع برنامه ها بود. علاوه برآن اینجا به لطف خدا، یک تیم بسیار باانگیزه و جوان و بااستعداد کار را آغاز کردند و همین همدلی بین تیم برنامه ساز باعث شد برنامه در یک دوره زمانی شش ماهه از 7درصد مخاطب در اسفند 83، به 54درصد مخاطب در آذر 84 ارتقا پیدا کند و باز همین استقبال موجب شد شبکه های استانی دیگر، کم کم از زنده رود الگوگیری نمایند.

یکی از خصوصیات برنامه زنده رود دعوت از مهمانان پروازی بوده است. چقدر این امر به جذابیت برنامه یاری کرده و آیا غیر بازیگران از هنرمندان دیگر استفاده شده است؟

بالاخره سلبریتی ها می توانند به نوعی سرمایه های فرهنگی جامعه ما با تاثیرگذاری بالا به خصوص مخاطبان نسل جوان باشند. ایده اولیه ما این بود که ما می توانیم از این ظرفیت، به نفع اهداف فرهنگی استفاده خوبی کنیم.

آیا از ابتدای آغاز برنامه شما تهیه نماینده این برنامه بودید و کارگردان برنامه نیز آقای امین منش بودند؟

در ابتدای آغاز ساختار تیم برنامه سازی شامل مجری طرح، تهیه نماینده تعیین و کارگردان بود. سال های بعد، مجری طرح و تهیه نماینده تعیین در یک نفر ادغام شد. کارگردان های هنری برنامه نیز طی این سال ها تغییر می کردند اما طی چند سال گذشته نیز سرکار خانم مولود محمدی که از جوانان خوش ذوق و توانمند صداوسیمای مرکز اصفهان هستند، مسؤولیت کارگردانی برنامه را بر عهده داشته اند.

شنیده می شود برنامه زنده رود خیلی هزینه بر است که بخش مهم آن به دعوت از مهمانان پروازی برمی شود. این حرف صحت دارد؟

امروزه هر نوع برنامه سازی در صدا سیما هزینه بر است. اتفاقا تصور می کنم زنده رود نسبت به برنامه های مشابه بسیار کم هزینه تر است. مثلا شاید بشود گفت، سرانه هزینه هر برنامه زنده رود برای هر بیننده و مخاطب، نزدیک 100 ریال باشد و این با آنچه در عوام شایع شده بسیار فاصله دارد.

یکی از حواشی برنامه زنده رود مجریان برنامه بوده است. عده ای متقاضی مجری غیربومی و عده ای متقاضی مجری اصفهانی بودند. قضیه این ابهام چیست؟

در زمینه انتخاب مجریان برنامه، دو نظر کاملا متفاوت وجود دارد. بخشی از مردم خواهان اجرای برنامه توسط مجریان شبکه های سراسری هستند و بخش دیگری، معتقدند شبکه های استانی باید از ظرفیت خود استان استفاده نمایند. کما این که قبلا در نظرسنجی های مختلف و تلفن های مردمی، مرتبا با این سوال روبه رو بوده ایم که مگر اصفهان از خودش مجری ندارد که از مجری های غیربومی استفاده می کنید؟ طی یکی دو سال گذشته، سازمان به این خواسته مخاطبان توجه بیشتری کرده و به احترام آنان از مجریان اصفهانی استفاده کرده است و اکنون برنامه با اجرای علی یگانه و مهران امامیه روزهای آدینه از شبکه استانی اصفهان به طور زنده پخش می شود.

اکنون که مجریان برنامه اصفهانی هستند میزان رضایت مخاطبان چقدر است؟

طبق آخرین آماری که شنیده ام از بین مخاطبان شبکه اصفهان، قریب 85درصد بیننده زنده رود هستند و نزدیک همین درصد رضایت مخاطب وجود دارد. البته آمار دقیق تر و جزئی تر را معاونت برنامه ریزی و نظارت مرکز در اختیار دارد.

شما مخاطب از سایر استان ها و حتی خارج کشور هم دارید، درست است؟

بله، باید از مخاطبان فهیم برنامه (که اختصاص به استان اصفهان هم ندارند و حتی بعضا از خارج از کشور هم پیغام های خوبی داشته ایم) تشکر کنم و مشتاقانه پذیرای نظرات ایشان در راستای ارتقای برنامه هستیم.

چه اقدامات نوگرایی و جذب مخاطب برای تکراری نشدن برنامه زنده رود پس از 15سال پخش انجام شده است؟

یکی از بخش هایی که طی سال های اخیر به برنامه اضافه شده، رادیو زنده رود است که بسیار مورد اقبال مخاطبان قرار گرفته، به شکلی که بعضا در نطرسنجی داخلی ما از مخاطبان در فضای مجازی، رتبه بالاتری نسبت به بخش هایی مثل حضور بازیگر، به خودش اختصاص داده. حضور شخص آقای مهران امامیه که از هنرمندان خوش لهجه اصفهانی است هم باعث شده فضای صمیمانه تری در اجرای برنامه به وجود بیاید. طی این سال ها در هر فصل سعی شده، برنامه از حالت گفت وگوی صرف خارج شود و بخش های پرجنب وجوشی اضافه شود. بالاخره ممکن است برای بعضی مخاطبان قدیمی تر برنامه، مقداری تکراری شده باشد که کوشش بر این است سال آینده برای این مساله هم تدبیری داشته باشیم.

منبع: روزنامه خبرنگاران

bestcanadatours.com: تور کانادا | با تور کانادا سفر کنید، ویزای کانادا، تور کانادا ارزان، قیمت تور کانادا نوروز، بهار، پاییز، تابستان، زمستان را با ما تجربه کنید.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 6113

به "15 سال سابقه، 84 درصد مخاطب" امتیاز دهید

1 کاربر به "15 سال سابقه، 84 درصد مخاطب" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "15 سال سابقه، 84 درصد مخاطب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید