5 مانع بزرگ سرمایه گذاری در کردستان

به گزارش نوای پرنده پارسی، محمد توفیق مشیرپناهی - سنندج- خبرنگار: یکی از راه ها برای توسعه مالی استان، جذب سرمایه گذاری خارجی است، به همین منظور وظیفه دولت حمایت از سرمایه گذاران است و از زمان شروع به کار سرمایه گذاران تا خاتمه پروژه از آنان حمایت می نماید.

5 مانع بزرگ سرمایه گذاری در کردستان

دولت باید همه حقوقی را که برای سرمایه گذار داخلی متصور است، برای سرمایه گذار خارجی نیز به رسمیت بشناسد. قانون حمایت از سرمایه گذاری، مشوق های مناسبی برای سرمایه گذاران خارجی در نظر گرفته است. با توجه به طرح موضوع جذب سرمایه گذار طی چند سال اخیر از سوی مسئولان، اکنون 5 سرمایه گذار خارجی در بخش های مختلف استان مشغول به فعالیت هستند. در حالی که ظرفیت های اقتصادی کردستان غنی و جذاب ارزیابی شده است. برای نمونه در بخش صنعت، فراوری فراورده های معدنی و گردشگری ظرفیت های بسیار بالایی وجود دارد که می تواند مشوقی برای حضور سرمایه گذاران خارجی باشد. برای آنالیز بیشتر موضوع گفت وگوی خبرنگاران را با حسین دهقانی رئیس مرکز خدمات سرمایه گذاری کردستان در ادامه می خوانید.

  • مهم ترین چالش توسعه در کردستان چیست؟

توسعه کردستان مهم ترین و پرمناقشه ترین بحث های مربوط به استان است که گاهی در عرصه تغییر مدیریت های ارشد استان، موجب سوءاستفاده فعالان سیاسی می گردد و با استناد به ناتوانی گروه مقابل، وی را محکوم به شکست در برنامه های توسعه استان می دانند. این تنازع همچنان ادامه دارد و تاکنون هیچ گروهی نتوانسته در این حوزه قدمی بهتر از قبل بردارد. سال هاست که مدیریت ارشد استان، نمایندگان مجلس و نهادهای صنفی اقتصادی وعده می دهند، برنامه ریزی و مدل جدید تدوین می نمایند، اما توسعه بی رمق و نصف جان استان همچنان برای ماندن دست وپا می زند و جویندگان کار کردستان همچنان ناامید و چشم انتظار هستند بلکه رابین هودی آنها را از دست این شرایط سخت تمام نشدنی و بسته استان نجات دهد.

  • سرمایه گذاری تا چه اندازه در توسعه استان نقش دارد؟

موضوع سرمایه گذاری از اهم محورهای توسعه کردستان است. این استان شرایط خوب آب وهوایی و چهارفصل، طبیعت بکر و زیبا، نیروی انسانی متخصص و مطلع، خاک مساعد، رودخانه، معدن و... دارد که می تواند تبدیل به مراکز فراوری گردد. مثلا با ایجاد صنایع تبدیلی در بخش های کشاورزی و معدنی می توان زمینه فراوری اشتغال و توسعه اقتصادی کردستان را فراهم کرد.

  • زمینه های درست سرمایه گذاری در کردستان چگونه فراهم می گردد؟

من سال هاست در حوزه توسعه و اقتصاد به عنوان دانشجو، کارشناس و مدیر فعالیت می کنم و به جرات این ادعا را دارم که در ایران کمتر استانی را می توان یافت که به اندازه کردستان زمینه سرمایه گذاری و تضمین سود سرمایه گذار را داشته باشد. همان طور که علت ها را هم در پاسخ سوال قبل برشمردم، خاک حاصلخیز، آب کافی، معادن متنوع و غنی، هوای معتدل، جنگل های سرسبز، فرهنگ کار و بستر گردشگری جذاب می تواند مواد اولیه کارخانه ها را تامین کند. بدیهی است برای تامین این منابع به فراوری، اشتغال و ثروت باید زمینه سازی قانونی، اقتصادی، حقوقی و فرهنگی بود و تمام موانع موجود بر سر راه این روند را شناسایی نموده و در یک حرکت سریع حذف گردد، زیرا محدودیت در وجود منابع سرمایه گذاری سبب شده تا زمان در این عرصه به سرعت از دست برود و استانی پیروز خواهد شد که زودتر از همه جنبیده باشد.

  • عمده ترین موانع بر سر راه جذب سرمایه گذاری در کردستان کدام است؟

عمده ترین موانع این عرصه عبارتند از ضعف فضای کسب وکار، نامناسب بودن زیرساخت ها به ویژه در حوزه حمل و نقل، سختگیری در اجرای کاغذبازی اداری، تنگ نظری بعضی مدیران و کارشناسان ادارات مرتبط، کمبود زمین و کمبود منابع اقتصادی شبکه بانکی. ضروری است اشاره کنم استان هایی مانند تهران، فارس، مرکزی، خراسان رضوی و البرز در یک پروسه منسجم به حل همین موانع پرداختند که می توان از تجارب آنان بهره گرفت. نگاه به میزان سرمایه گذاری بخش خصوصی در کل کشور و این استان ها، واقعیت را بیشتر نمایان می نماید.

  • نظرتان در خصوص موضوع فراری دادن سرمایه گذاران چیست؟

ادعای فراری دادن سرمایه گذاران از کردستان از مجاری مختلف مطرح می گردد و هر کدام دیگری را به فرار دادن متهم می نمایند، اما این واقعیت را نباید فراموش کرد که شرایط نامناسب حاکم بر بسترهای سرمایه گذاری کردستان بخش خصوصی را از حضور در استان پشیمان می نماید، نه نوع برخورد افراد و مدیران ما. مدیران باید به جای متهم کردن همدیگر، اقدام به حذف موانع نمایند و تا این مساله حل نگردد به مقصود نمی رسیم.

  • در شرایط فعلی تمایلی به سرمایه گذاری در استان وجود دارد؟

تمایل به سرمایه گذاری در استان زیاد است، اما به تنهایی کفایت نمی نماید و باید تمام زمینه های تبدیل این تمایل به سرمایه گذاری را فراهم کنیم. خوشبختانه این اراده در همه لایه های حاکمیتی وجود دارد و داریم به سوی مانع زدایی پیش می رویم و آینده درخشانی پیش رو داریم. سیستم امنیتی، دستگاه قضایی و دولت در یک فاز برنامه ریزی منسجم قرار گرفته و آسیب شناسی این موضوع اجرا شده است. برای نمونه به طراحی سیستم نرم افزاری ویژه اشاره می کنم که تمام مراحل سرمایه گذاری را به صورت اتوماسیون انجام می دهد و دخالت عامل انسانی را به حداقل کاهش می دهد و این نرم افزار به بهره برداری رسیده است.

bestcanadatours.com: تور کانادا | با تور کانادا سفر کنید، ویزای کانادا، تور کانادا ارزان، قیمت تور کانادا نوروز، بهار، پاییز، تابستان، زمستان را با ما تجربه کنید.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 1590

به "5 مانع بزرگ سرمایه گذاری در کردستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 مانع بزرگ سرمایه گذاری در کردستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید