خاویار گیاهی یکی از ناجیان بی آبی در کرمان

به گزارش نوای پرنده پارسی، کرمان هم به جمع فراوری کننده های خاویار گیاهی پیوست و هم اکنون به عنوان یک محصول با مصرف آب کم معرفی شده است.

خاویار گیاهی یکی از ناجیان بی آبی در کرمان

به گزارش خبرنگار از، با توجه به شرایط آب وهوایی استان کرمان وبه خطر افتادن منابع آب در این استان کویری کشاورزان با یاری کارشناسان جهادکشاورزی استان با کشت های آزمایشی متفاوت به دنبال فراوری محصولاتی هستند که علاوه بر کم مصرف بودن در آب صرفه مالی هم داشته باشد سال جاری بعد از یک کشت آزمایشی گیاه کینوا معروف به خاویار گیاهی با موفقیت در استان کرمان انجام شد و کرمان هم به جمع فراوری نمایندگان این گیاه پرخاصیت در کشور پیوست.

موفقیت کشت آزمایشی گیاه کینوا در کرمان

عباس سعیدی رییس سازمان جهادکشاورزی استان کرمان در گفت و گو با خبرنگار از، با اعلام اینکه کشت آزمایشی گیاه کینوا سال گذشته در بخش ماهان با موفقیت جواب داد گفت: سال جاری در سطح 100 هکتار در استان این گیاه در حال کاشت است.

او اضافه نمود: سال جاری بیشتر در شهرستان های بردسیر، بافت، ارزوییه و راور کشت در حال اجرا است.

در ادامه فریدون آهنگری مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی استان کرمان در گفت و گو با خبرنگار از، با اشاره به اینکه کاشت گیاه کینوا محدودیت اقلیمی ندارد اظهار کرد: در تمام شهرستان های استان امکان کشت این گیاه وجود دارد.

او اعلام کرد: کشت گیاه کینوا از اواسط تیرماه در استان کرمان آغاز می گردد وتا اواخر شهریور ادامه دارد.

آهنگری گفت: با توجه به کشت آزمایشی متوسط عملکرد در هر هکتار 2 تن محصول است.

کینوا بازار صادرات دارد

همچنین پورخاتون مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی استان کرمان در گفت و گو با خبرنگار از، با اعلام اینکه گیاه کینوا رقم تی تی کاکا در کرمان بصورت آزمایشی کشت شد و کشت آن ادامه دارد گفت: علاوه بر رقم تی تی کاکا رقم های ردکارینا و سجاما در استان کرمان کشت می گردد.

پورخاتون اضافه نمود: گیاه کینوا علاوه بر مصرف داخلی به کشور های اروپایی و کشور عراق صادر می گردد.

او با اشاره به اینکه گیاه کینوا محصولی با احتیاج آبی کم است اظهار کرد: این گیاه 15 روزی یک بار احتیاج به آبیاری دارد و در هر هکتار 5 هزار متر مکعب آب مصرف می گردد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی استان اعلام کرد: این خاویار گیاهی بین 4 تا 7 ماه محصولش به دست می آید.

تهیه سالاد و غذا رژیمی با کینوا

نجفی پژوهشگر و محقق کشت کینوا با اعلام اینکه این گیاه در دسته غلات حساب می گردد گفت: کسانی که دیابت نوع 2 داشته باشند وبه پروتیین گندم (گلوتن) حساسیت دارند می توانند دانه کینوا را جایگزین نمایند.

او اضافه نمود: مصرف نمایندگان می توانند برای مصارف خوراکی مثل سالاد، و یا جایگزینی با برنج نیز می تواند در جیره غذایی قراردهند.

این روز ها شرایط آبی کرمان خوب نیست با توجه به اینکه نود درصد آب در بخش کشاورزی مصرف می گردد برای جلوگیری از بدتر شدن اوضاع بهتر است به سمت فراوری محصولاتی برویم که در مصرف آب صرفه جویی گردد و شاید کمی دیرتر بحرانی شویم.

گزارش از مرضیه کریمی افشار

ی

bestcanadatours.com: تور کانادا | با تور کانادا سفر کنید، ویزای کانادا، تور کانادا ارزان، قیمت تور کانادا نوروز، بهار، پاییز، تابستان، زمستان را با ما تجربه کنید.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 1891

به "خاویار گیاهی یکی از ناجیان بی آبی در کرمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خاویار گیاهی یکی از ناجیان بی آبی در کرمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید