خواص سیب و فواید آن برای سلامتی

به گزارش نوای پرنده پارسی، خواص سیب (apple) و فواید آن برای سلامتی بسیار گسترده بوده، پیشگیری از پوکی استخوان، آلزایمر و بیماری های قلبی عروقی از خواص سیب است.

خواص سیب و فواید آن برای سلامتی

سیب یکی از متنوعترین میوهها و گیاهان بوده و بیش از 7000 نوع سیب اصلاح نژادشده و طبیعی در دسترس میباشد. سیب گلاب، سیب سفید، سیب سرخ، سیب وحشی و سیب سبز ازمعروفترین انواع این میوه سودمند و پرفایده هستند. خواص سیب برای سلامتی بسیارگسترده بوده به طوریکه متخصصان تغذیه و پزشکان خوردن روزی یک عدد سیب را ضامنسلامتی می دانند. میوه، هسته، برگ، پوست تنه و ریشه سیب همگی از فواید درمانیبرخوردار بوده و در طب سنتی کاربرد دارد. مهمترین خواص درمانی سیب خاصیت قابضبودن، ملین، ضد اسهال، آنتی اکسیدان، تقویت سیستم ایمنی بدن و ضد میکروب است.

ارزش غذایی سیب

خواص سیب ناشی از ویتامینها و موادمغذی درون آن است . مواد اصلی موجود در سیب شامل انواع فیبرهای غذاییمحلول و نامحلول در آب مانند پکتینها، تاننها،فلاونوئیدها، پلی فنولها، مواد معطر مانند ترکیبات هگزانال، بوتریک اسید، آنتیاکسیدانها، بنزول و اسیدهای میوه مانند اسید سالیک که بیشتر در سیب رسیده و اسیدکینیک، اسید سوکسینیک و اسید سیتریک که بیشتر در سیب نرسیده یافت میشود، است.همچنین این میوه حاوی ویتامین (آ) و (ث) و عناصر معدنی ضروی کلسیم، پتاسیم، آهن،مس و منیزیم است.

جدول ارزش غذایی و خواص سیب

مواد و محتویاتمقدار در 100 گرم
انرژی52 کیلو کالری
چربی0/17 گرم
پروتئین0/26 گرم
کربوهیدرات13/90 گرم
فیبر2/4 گرم
قند10/4 گرم
سدیم1 میلی گرم
پتاسیم107 میلی گرم
کلسیم6 میلی گرم
آهن0/12 میلی گرم
مس0/027 میلی گرم
منیزیم5 میلی گرم
منگنز1/3 میلی گرم
ویتامین آ54 واحد
ویتامین ث 4/6 میلی گرم

خواص سیب (طبیعت و خواصدرمانی)

طبیعت سیب گرم و تر است. بهطور کلی از خواص سیب میتوان به حفظ سلامت کبد، تقویت سیستم ایمنی بدن، پیشگیری از آب مروارید، آلزایمر وپوسیدگی دندان اشاره کرد. دیگر خواص درمانی این میوه به شرح زیر میباشد:

  • مفید برای سلامت دندان

یکی از ویژگیهای مفید سیببرای سلامتی، حفظ سلامت دندانها و پیشگیری از پوسیدگی مداوم است. گاز زدن و جویدن سیب موجب تحریک تولید بزاق دهانشده که این مسئله باعث کاهش سطح باکتری ها و در نتیجه کاهش پوسیدگی دندان ها میشود .

  • پیشگیری از آلزایمر

یکی از مهمترین و اصلیترین خواص سیب افزایش قدرت ذهن و عملکرد مغز است. مصرف سیب برای بچه ها باعثافزایش قدرت یادگیری در آنها و مصرف سیب برای سالمندان به پیشگیری از آلزایمر کمکمی کند.

  • تقویت سیستم ایمنی بدن وپیشگیری از سرطان

مواد موجود در سیب دارایخاصیت ضد میکرب و ضد سرطانی بوده، باعث افزایش سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از بروزانواع سرطان میشود. جالب است بدانید این مواد موثر و مفید بیشتر در پوست سیب یافتمیشود و بنابراین مصرف سیب با پوست توصیه میشود.

  • مفید برای سلامت قلب

یکی از خواص سیب کاهشکلسترول و چربی خون است، همچنین مواد موجود در سیب از نشست کلسترول بر روی دیواره رگها و گرفتگی عروقپیشگیری میکنند و به همین جهت باعث افزایش سلامت قلب شده و مصرف آن برای بیمارانقلبی عروقی مفید است.

  • درمان اسهال و یبوست

یکی از خواص عجیب سیب مفید بودن مصرف این میوهچه در زمان اسهال و چه در هنگام یبوست است. فیبر موجود در سیب عملکرد دستگاه گوارشبه ویژه رودهها را بهبود داده و علاوه بر این سندروم رودهتحریک پذیر را خنثی می کند . بهتر است برای درمان اسهالاز سیب ترش و بدون پوست استفاده و برای درمان یبوست سیب شیرین مصرف شود.

  • مفید برای بیماران دیابتی

خوردن روزانه سیب به کنترل نوسانات قند خون کمکمیکند. به طور کلی با وجود قند طبیعی در سیب، خوردن این میوه باعث افزایش سریعقند خون نمیشود. بنابراین، سیـب برای افراد مبتلا به دیابتو یا سایر اشخاصی که باید از سرعت افزایش قند خون خود بکاهند، بسیار مفید و موثراست .

مضرات سیب (توصیه های پزشکی و موارد احتیاطی)

تا کنون هیچ عارضه خاصی در مورد مصرف سیب گزارشنشده است. تنها ذکر چند نکته ضروری به نظر میرسد :

  1. هستهسیب دارای ماده نسبتا سمی و تلخ سیانید بوده و بایستی از خوردن آن پرهیز شود.البته مصرف چند دانه از آن بلامانع است و جای نگرانی ندارد.
  2. آنهائی که دارای معده ضعیف هستند، بهتر است سیبرا بسیار نازک پوست بگیرند که پکتینها و ویتامینهای آن از بین نرود.
  3. در صورتی که پوست سیب آغشتهبه مواد صنعتی نظیر براق کنندهها و واکسهای روغن یا حشرهکش باشد، لازم است سیب را بخوبی شسته و آن را پس ازکندن پوست مصرف کنید.

گردآوری: مجله اینترنتی خبرنگاران

bestcanadatours.com: تور کانادا | با تور کانادا سفر کنید، ویزای کانادا، تور کانادا ارزان، قیمت تور کانادا نوروز، بهار، پاییز، تابستان، زمستان را با ما تجربه کنید.

منبع: setare.com
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 5475

به "خواص سیب و فواید آن برای سلامتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص سیب و فواید آن برای سلامتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید