دوست داران دانایی چگونه زیسته اند و اندیشیده اند؟

به گزارش وبلاگ پرنده پارسی، خبرنگاران - کتاب عشق معرفت؛ حیات فلسفی از سقراط تا دریدا نوشته روی برَند که نشر ققنوس به تازگی آن را با ترحمه مجتبی پُردل به بازار ارائه داده است، می کوشد از راستا آنالیز حیات فلاسفه و شخصیت های فلسفی، نظیر سقراط، اسپینوزا، روسو و... در دل آثار شاخصی که نوشته اند یا (در خصوص سقراط) درباره شان نوشته شده، به شناخت از مقوله عشق فلاسفه به دانایی دست پیدا کند و در کنار آن، مخاطب را به اندیشه این فیلسوفان نیز آشنا کند.

دوست داران دانایی چگونه زیسته اند و اندیشیده اند؟

به اعتقاد برَند، فلسفه از زمان پیدایش کوشیده است از رهگذر بحث و مصاحبه در قالب کندوکاو شخصی، شاعرانه یا نمایشی، فرد را به کمال برساند. مواضع فلاسفه ای چون سقراط، اسپینوزا، روسو، نیچه، فوکو و دریدا به تقریب از هر نظر با یکدیگر متفاوت اند؛ با این همه متفکران مزبور همگی از حیث فلسفه ورزی ـ نه چونان رشته ای بی طرف و عقلانی، بلکه به عنوان هنری این دنیای ـ با یکدیگر اشتراک دارند.

کتاب عشق معرفت به سنت دورودراز فلسفه چونان تمرینی بازمی گردد که نه تنها ذهنی است، بلکه به روح نیز مربوط می گردد.نویسنده کتاب، این اثر را حاصل سال ها درگیری با متون و فلاسفه مهم در مجلات دانشگاهی، همایش ها، مصاحبهها و کلاس ها چه در دوران دانشجویی و چه تدریس خود می خوانَد. به گفته روی برند، عنوان کتاب، دغدغه اصلی نوشته شدنش را تعیین می نماید: عشق معرفت و اضافه می نماید که البته این عنوان صورتی تحریف آمیز از ترجمه پذیرفته شده اصطلاح فیلوسوفیا است که معمولا به عشق به معرفت ترجمه می گردد. مؤلف می گوید کتابش، تعریفی سفت و سخت و نهایی از اصطلاح مذکور ارائه نمی نماید، بلکه اصطلاح موردنظر را به یک پرسش مهم تبدیل می نماید که مانند یک پیشران، فصل های کتاب را جلو می برد.

این کتاب، طی هفت فصل هفت خوانش جذاب از هفت اثر شش فیلسوف عظیم مغرب زمین را به دست می دهد و از این رهگذر خواننده را با زبانی روان و شیوا با تفکر این فیلسوفان آشنا می نماید. گرچه درباره هر یک از این فلاسفه به طور مستقل کتاب های زیادی نگاشته شده، خوانش هایی که در این کتاب آورده شده خالی از لطف و نکات تازه نیستند. آنچه در این خوانش ها توجه خواننده را به خود جلب می نماید، تناقض هایی است که نویسنده در آثار آنالیز شده برجسته می سازد؛ تناقض هایی که تعیینه کار فلاسفه مورد بحث در این کتاب هستند و نیز ذات زندگی را شکل می دهند؛ تناقض هایی که از شروع تا به امروز به حیات فلسفه استمرار بخشیده اند و مهارناپذیری آنها آدمی را در حیرت فرو برده است و چنان که معروف است، حیرت شروع فلسفه است. این تناقض ها را نمی توان از میان برداشت، بلکه تنها می توان با آنها کنار آمد و نوشتن درباره این تناقض ها یکی از راه های کنار آمدن با آنهاست؛ کاری که این فلاسفه انجام داده اند .

هرکدام از فصول این کتاب، بخش های مختلفی دارند که درباره موضوع اصلی آن فصل هستند. به این ترتیب فصل اول کتاب، شامل این عناوین است: درآمدی بر سقراط، دفاعیه ای غیردفاعی، اتهام غیررسمی، به پرسش دریافتِ دنیا بینی ها، اِلِنخوس سقراطی، سقراط در مقام پیشاهنگ روانکاوی، طعنه طعنه. درآمدی بر ضیافت، اسطوره آریستوفانس، سقراط آگاتون را به پرسش می گیرد، توضیح دیوتیما: ارُوس میان امر انسانی و امر الوهی واقع شده است، عشق و جاودانگی، نظریه ایده ها (صور مثالی)، ماهیت تراژیک - کمیک فلسفه هم عناوین دومین فصل کتاب هستند. در سومین فصل هم مخاطب با این بخش ها روبرو می گردد: زندگی و متون مرموز اسپینوزا، سادگیِ رادیکال، چهره برافروخته از شرم خدا، اینک سعادت، ترسیم روح هندسی، والاترین تمنا. چهارمین فصل هم که درباره فلسفه ژان ژاک روسو است، این عناوین را دربر می گیرد: زندگی نامه، کتابی برای همه کس و هیچ کس، گونه های تنهایی، دوستی، روش روسو برای کندوکاو در خویشتن: خیالپردازی، بازسازی تجربه، کتاب زندگی. مقدمه ای بر نیچه، مقدمه ای بر کتاب، امکان ناپذیری خودشناسی، چشم اندازباوری، سرور و برده، سرگیجه - عقب نشستن، فلسفه و نیست انگاری، جان های آزاده و چشم اندازباوری هم عناوین پنجمین فصل کتاب هستند که موضوعش فلسفه نیچه است. در ششمین فصل که میشل فوکو را محور قرار داده، سه بخش زندگی و مرگ، داستانِ رکیک و زننده و اصالت و دیگربودگی چاپ شده اند. هفتمین فصل هم که درباره دریداست، این بخش ها را شامل می گردد: ناهویت، زندگی نامه سینمایی، التزام، اعطا کردن، عشق .

یکی از موارد جالب توجه که در این کتاب به آن پرداخته شده، یافتن شباهت در آرای فیلسوفان متفاوت با خطوط فکری مختلف است؛ در این معنا، در این متن و در این کتاب تلاش شده تا یکسانی های تفکر به رغم تفاوت های آن برجسته شده و از این رهگذر دستاوردهای فکری این متفکران مطرح گردد. بر این اساس و برای دوری متن از متون دانشگاهی و توجه به وجه سرگرم کننده بودن کتاب برای خواننده، عمدتا از توضیحات آموزشی صرف نظر شده است. یکی دیگر از موارد قابل توجه در این کتاب این است که نویسنده هرگز تصویری تکراری (همانند آنچه دیگران بارها گفته و تکرار نموده اند از فیلسوفانی که می شناسیم یا دست کم اسم آنان را شنیده ایم) به دست نمی دهد؛ در این مفهوم در این کتاب با تصویری از فلاسفه روبرو می شویم که کمتر بدین شکل به ما معرفی شده اند. از سوی دیگر تناقض های فلسفی که در این کتاب مطرح می شوند، هم در نوع خود جالب توجه است؛ چنانچه ذهن خواننده را به چالش کشیده و روی دیگری از آنچه تا به امروز قطعی تصور می شده است را نمایان می سازد.

مثلا بارها خوانده ایم که سقراط داناترین فیلسوف آتن در دوره خود بود و این موضوع هم ریشه در همان سخن معروف وی دارد: می دانم که نمی دانم؛ اما در این کتاب این موضوع به نحوی دیگر به چالش کشیده شده و این بار از این منظر به آن نگاه می گردد. منظری که اگرچه بعضی از دانسته های پیشین را قوت می بخشد اما زاویه نگاه دیگری را هم مطرح می سازد.

انتشارات ققنوس کتاب عشق معرفت نوشته روی برند را با ترجمه مجتبی پردل در 184 صفحه با تیراژ 1100 نسخه و قیمت 25 هزار تومان در سال 1399 منتشر نموده است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "دوست داران دانایی چگونه زیسته اند و اندیشیده اند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دوست داران دانایی چگونه زیسته اند و اندیشیده اند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید