طرحی الزام آور تدبیر

به گزارش نوای پرنده پارسی، مجلس یازدهم در این چند ماه دو طرح جهش فراوری و تامین مسکن و همچنین طرح تامین کالا های اساسی بیان کرد که این نشان دهنده جهت گیری مجلس به موضوعات مالی است.

طرحی الزام آور تدبیر

گروه دانشگاه خبرنگاران، حسنا حاجی باشی؛ در حالیکه نمایندگان در انتظار پاسخ دولت نسبت به پیشنهادات مطروحه خود بودند؛ ربیعی سخنگوی دولت در نشست خبری هفتگی خود موضوع را از آنالیز کارشناسی خارج و بحث را به رسانه ها کشاند و در پاسخ به ادعایی درباره اینکه مجلس برای تامین منابع اقتصادی طرح تامین کالاهای اساسی خواهان برداشت پول از محل منابع حقوق کارگران و بازنشستگان شده است، اظهاراتی خلاف واقع را نسبت به مجلس مطرح و پاسخ تمام پیشنهادات مجلس را در رسانه ها اعلام نمود و این اظهارات واکنش بسیاری از نمایندگان مجلس را به دنبال داشت.

در این راستا از شخصی در قامت سخنگویی دولت که مسئول اطلاع رسانی قوه مجریه است، انتظار می رود صحیح تر اطلاع رسانی کند. متاسفانه عظیم ترین ضعف این دولت آن است که هنوز باور ندارد عده ای از مردم به دلیل سیاست های نادرست و بی تدبیری آن ها در بحث تامین کالاهای اساسی آسیب دیده اند و دیگر توانایی و قدرت خرید ندارند.

هدف مجلس از تصویب این طرح با رای بالا، بیدار کردن دولت از خواب گران بود اما گویا ربیعی هنوز پیغام ملت را دریافت ننموده است و نمی داند در کشور چه مشکلاتی به دلیل بی تدبیری آن ها ایجاد شده است. صداقت نمایندگان نیز همینجا نمایان می گردد که تا به امروز دولت هر لایحه ای را که به نفع مردم به مجلس ارسال نموده را تصویب نموده است و آقای ربیعی باید جوابگو باشد، کدام لایحه حامی منافع مردم را در اختیار نمایندگان قرار داده و تایید نشده است؟

در هر حال چندی پیش طرحی با عنوان تامین کالاهای اساسی با موافقت 215 نفر از نمایندگان از مجموع 250 نفر حاضر در جلسه، در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید. در این طرح از دولت خواسته می گردد که 150 هزار میلیارد تومانی که به عنوان یارانه به جا های مختلف اختصاص می دهد، برای طرح تامین کالا های اساسی تخصیص دهد. در واقع اعتبار طرح تامین کالا های اساسی، رقمی به سقف بودجه اضافه نمی نماید و در اصل نوعی جابجایی در یارانه های مختلفی که دولت پرداخت می نماید، انجام می گردد.

حمیدرضا حاجی بابایی پیرو آنالیز کلیات طرح تأمین کالاهای اساسی در همان جلسه در صحن مجلس گفت: در این طرح پیش بینی کردیم 30 هزار میلیارد تومان منابع اختصاص دهیم که از این منابع به 20 میلیون نفر در کشور که در تهیه غذای روزمره خود با مشکل روبرو اند، کالاهای اساسی را برسانیم و سبد کالا با 50 درصد قیمت را برای 50 میلیون نفر دیگر تأمین کنیم.

رییس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: بر اساس تبصره 14 طرح، دولت به 60 میلیون نفر کارت الکترونیک داده و هر ماه یاری های معیشتی را به حساب آن ها واریز می نماید. ما از میان این 60 میلیون می خواهیم به 20 میلیون نفر سبد کالای رایگان و به 40 میلیون نفر با 50 درصد تخفیف این سبد را اختصاص دهیم. وی تأکید کرد: ما در ارتباط با تأمین منابع برای تأمین کالاهای اساسی اطمینان صد درصد داریم.

وقتی تورم افزایش می یابد اقشاری که حقوق حداقلی را دریافت می نمایند بیش از پیش متضرر خواهند شد لذا توجه مجلس در این طرح باید به اقشار کم درآمد و اقشاری که درآمد ثابت دارند باشد تا بلکه بتواند با یاری این طرح یاریی به وضع معیشت مردم و اقشار کم درآمد کند. اما به طور کلی نگرانی هایی درباره منابع تامین نماینده این طرح وجود دارد که قابل مطرح شدن هستند. البته شکی در آن نیست که اگر این طرح به نحو احسن اجرا گردد حداقل کمی به شرایط معیشتی اقشار کم درآمد یاری می گردد اما باید توجه داشت که برای این طرح از منابعی استفاده گردد که مجدد به افزایش قیمت ها و افزایش تورم منجر نگردد که خدایی نانموده به دلیل بی تدبیری در نحوه اجرا، ضربه ای مهلک تر از قبل به اقتصاد و معیشت مردم وارد گردد.

حسنا حاجی باشی - دانشجوی کارشناسی حقوق دانشگاه تهران

انتشار یادداشت های دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط خبرنگاران نیست و صرفاً منعکس نماینده نظرات گروه ها و فعالین دانشجویی است.

bestcanadatours.com: تور کانادا | با تور کانادا سفر کنید، ویزای کانادا، تور کانادا ارزان، قیمت تور کانادا نوروز، بهار، پاییز، تابستان، زمستان را با ما تجربه کنید.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 5613

به "طرحی الزام آور تدبیر" امتیاز دهید

3 کاربر به "طرحی الزام آور تدبیر" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرحی الزام آور تدبیر"

1 دیدگاه

زهرا شهیدی 22 اسفند 1399

گزارش فوق العاده ای بود

پاسخ به زهرا شهیدی
* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید