نابغه هایی که دیده نمی شوند ، ایده پردازی دانشمندان کوچک تبریزی برای تحقق شعار سال

به گزارش نوای پرنده پارسی، فارس میزگردی نه با مسوولان و نخبگان دانشگاهی بلکه با نخبگان کوچک انجام داده که قطعاً هر کدام در آینده نام آوری برای ایران خواهند بود.

نابغه هایی که دیده نمی شوند ، ایده پردازی دانشمندان کوچک تبریزی برای تحقق شعار سال

به گزارش خبرنگاران از تبریز، جهاد امروز همان کالای ایرانی، فراوری ملی، نخبه پروری، افزایش نقش نخبگان در تحقق شعار سال و جملات مشابه دیگر از جمله واژه هایی است که مدام از زبان مسوولان شنیده می گردد و در کنار این جملات همه روزه شاهد فرار مغزها از ایران به خارج از کشور و یا نخبه دزدی کشورهای غربی از ایران هستیم به طوریکه طبق آمارهای اعلامی بیشتر رتبه های برتر کنکور سراسری بعد از دو ترم تحصیل روانه کشورهای خارجی می شوند.

براساس آخرین گزارش کمیسیون نخبگان شورای عالی انقلاب فرهنگی، تعداد کل دانشجویان مهاجر ایرانی در کشورهای دیگر حدود 500 هزار نفر با نرخ مهاجرت به خارج 1.1 درصد است همچنین تعداد مهاجر مهمان در ایران براساس آمار وزارت علوم و بهداشت 11 هزارو 288 نفر با نرخ مهاجرت به داخل 2.0 درصد است.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران، می گوید: تحصیل از نخستین دلایل تمایل خروج از کشور است. در مراحل بعدی نیز دشواری راه اندازی کسب و کار در ایران، انتخاب سبک زندگی، آزادی و غیره از دلایل مهاجرت بیان می گردد.

مهرداد عربستانی با اشاره به اینکه امید در ایران اندک است و نظام اجتماعی ایران، قادر به فراوری امید نیست، می گوید: وقتی امید وجود داشته و دسترسی به تمناها ممکن باشد افراد به دنبال یافتن جایی دیگر برای تحقق آرزوها نخواهند بود. اقتصاد امید زمانی آسیب می بیند که خواسته های فرد نادیده گرفته گردد.

اینها مقدمه ای برای ورود به میزگرد فارس نه با مسوولان و نخبگان دانشگاهی بلکه با نخبگان کوچک تبریز است که قطعاً هر کدام در آینده نام آوری برای ایران خواهند بود و اگر امروز نام هایی مانند پروفسور سمیعی، حسابی، هشترودی و... افتخاری برای هر ایرانی به شمار می رود، در آینده نیز نام آنها باعث افتخار خواهد بود.

سیده سویلا سجودی، دکترای معماری سیستم های کامپیوتری، که استاد راهنمای بچه ها نخبه آذربایجان شرقی است و از سال88 زمینه آموزش علوم نوین را در تبریز مهیا نموده و سرپرستی تیم های دانشجویی و دانش آموزی در این راستا را بر عهده دارد.

کوشش های او منجر به کسب بیش از 20 مقام جهانی و 400 مقام ملی شده است.

سجودی در ابتدای میزگرد به سوالات فارس چنین پاسخ می دهد:

هیچ مسوولی از ما حمایت نمی نماید

فارس: خانم سجودی آیا به فکر بهره برداری و تبدیل ایده به ثروت هم هستید؟

امسال در نمایشگاه ربع رشیدی حضور داشتیم و با ایده های خود دانش آموزان حائز غرفه برتر شدیم و همه مسوولان و مدیران از غرفه ما بازدید نموده و بسیار خوششان آمده بود ولی در مرحله به اجرا درآوردن هیچ خبری از آنها نشد به طوریکه طرح یکی از بچه ها در رابطه با ترافیک بود و هدایت رانندگی و شهرداری به راحتی می توانست از این طرح برای کنترل ترافیک استفاده کند.

فارس: آیا در مسابقات خود دانش آموزان نیز حضور دارند یا فقط طرح و ایده آنها ارسال می گردد؟

در همه مسابقات خود دانش آموزان حاضر هستند و بنده به عنوان استاد راهنما بالای سر آنها هستم.

هزینه سفر به مسابقات توسط خانواده ها تامین می گردد

فارس: آیا اُرگان یا دستگاهی هزینه سفر دانش آموزان به مسابقات را برعهده دارد؟

همه هزینه ها توسط خانواده بچه ها تامین می گردد و هیچ دستگاهی از این بچه ها حمایت خاصی نمی نماید.

بچه ها دبستانی تبریزی با حریفان دبیرستانی رقابت می نمایند

فارس: رقبای این نخبگان کوچک در چه رده سنی هستند؟

این مسابقات دانش آموزی است ولی شاگردان من جزو کوچکترین شرکت نمایندگان در همه مسابقات هستند و معمولاً با دانش آموزان مقاطع دبیرستان از جمله علامه حلی، تیزهوشان رقابت می نمایند به طوریکه در مسابقات آسیا، اقیانوسیه کشورهای بزرگی مانند چین، کره شرکت نموده بودند که هزینه های زیادی برای نمایندگان خود نموده بودند ولی نتایج شاگردهای من بسیار بهتر از آنها بود.

فارس: شما چگونه نخبه ها را شناسایی نموده و آموزش می دهید.

من هیچ گونه تبلیغی در بیرون ندارم و همه شاگردانم به وسیله معرفی اولیا به همدیگر به این کلاس ها می آیند و البته بنده با آموزش و پرورش استان نیز همکاری دارم و در آنجا مجموعه از دانش آموزان با استعدادهای متفاوت را تربیت می کنم.

کلاس ها مخصوص بچه پولدارها نیست و من شاگردان زیادی از شهرستان با توان اقتصادی ضعیف دارم

فارس: شاید برای مخاطبان این سوال ایجاد گردد که کلاس های شما مخصوص دانش آموزان پولدار است، آیا این را قبول دارید؟

نه اصلاً چنین چیزی نیست چراکه من شاگردان زیادی با توانایی اقتصادی ضعیف از شهرستان هم دارم که این دانش آموزان به سختی می توانند در مسابقات شرکت نمایند از این رو از مسوولان انتظار داریم تا این دانش آموزان را برای شرکت در مسابقات مهم حمایت نمایند چراکه با این کار انگیزه آنها دوچندان می گردد.

ورود به فناوری های نوین ربطی به هوش ندارد

فارس: شاگردهای شما استعداد خاصی دارند و سطح هوش بالایی نسبت به دیگر بچه ها دارند؟

همه می توانند در این حیطه و مسابقات حضور داشته باشند و ربطی به هوش ندارد چراکه این یک راستا جدید بوده و احتیاجمند این است که بچه ها در راستا درست قرار گیرند و آموزش های هدفمند داشته باشند.

ماجرای دانش آموزی که برای مادر خود کرم دست درست کرد

فارس: سیستم آموزشی کشور را چگونه ارزیابی می کنید؟

متاسفانه فضای آموزش و پرورش در کشور به حالت تئوری است به طوریکه هرچقدر در مدارس از تبدیل انرژی، انتقال سرعت و غیره صحبت گردد باز نمی توان آن درک صحیح از مطلب را در بین دانش آموزان ایجاد کرد در حالی که سیستم ما جدید بوده و همه مسائل به صورت عملی است و حتی ما روی میز یک آزمایشگاه کوچک شیمی ساخته ایم و شاگردانم در همان آزمایشگاه، صابون، مایع دستشویی، خوشبونماینده پا ساخته اند و حتی یکی از دانش آموزان برای مشکل پوستی دست مادرش یک کرم ساخت و آن مشکل حل شد.

اگر ما انگیزه در نخبگان ایجاد نکنیم کشورهای خارجی این انگیزه را ایجاد خواهند کرد

فارس: به نظر شما، این ایده ها می تواند یاریی در تحقق شعار سال یعنی فراوری ملی داشته باشد؟

قطعاً می تواند موثر باشد چراکه جامعه ما احتیاجمند مهارت است و اگر می خواهیم به خودکفایی برسیم باید به این بچه ها توجه کنیم و این خواسته زیادی نیست ولی متاسفانه تاکنون هیچ دعوت و فراخوانی از ما نشده است و کسی پیگیر این طرح ها نبوده است و فقط در نمایشگاه و غرفه ها تعریف و تمجید نموده اند و دیگری خبری از آنها نشده است. در حالیکه من حاضرم تا از طرح های شاگردانم به اسن خودشان دفاع کنم و از صفر تا صد اجرای آنها را بر عهده بگیرم.

با یک فرصت سوزی، بچه هایی مانند این نخبگان را از دست خواهیم داد چراکه اگر در این بچه ها انگیزه ایجاد نکنیم، قطعاً کشورهای خارجی آن انگیزه را ایجاد خواهند کرد.

فارس: چرا باید شما دغدغه این بچه ها را داشته باشید ولی از مسوولان آبی برای آنها گرم نگردد؟ آیا پول خوبی در این کار است؟

من حدود 6 سال است که با خانواده ام به هیچ سفری نرفته ام و همه دغدغه ام این بچه ها هستند به طوریکه نزدیک به 4 سال است که هزینه کلاس های ترمیک خود را ریالی افرایش نداده ام و این رقم در مقایسه با سایر کلاس ها بسیار ناچیز است.

فارس: از نظر فضای آموزشی در شرایط خوبی هستید؟

نه، متاسفانه فضای آموزشی ما بسیار کوچک است و این دست و بالم را بسته است و هیچ حامی نیز وجود ندارد تا یک فضای مناسب را برای تربیت این بچه ها در اختیار من قرار دهد.

فارس: حرف پایانی؟

من آرزو دارم تا همه بچه ها به استعدادهای خود پی برده و هر جایی که هستند بدرخشند و مسوولان و مدیران نیز بر حسب احتیاج جامعه و کار خود از طرح های این بچه ها استفاده نمایند و به آنها اعتماد نمایند چراکه معتقدم بیشتر این طرح ها گره گشای بسیاری از مسائل اجتماعی است.

البته جا دارد از یاری های خواهرم، سمیرا سجودی تشکر کنم که من را در این راه تنها نگذاشته است و البته خواهرم یکی از داوران دانشگاه شریف هم هست.

گزارش فارس حاکی از آن است که فیلد کاری خانم سجودی در بخش دانش آموزی روی ربات های امدادگر، راستایاب، ربات های فوتبالیست، پارک نوری، آتش نشان است به طوریکه دانش آموزان در این زمینه مقام های زیادی از جمله مدال طلا و نقره لکوکاپ دبی 2018 را کسب نموده اند.

در ادامه میزگرد با اجازه از استاد راهنمای نخبگان کوچک به گفت وگوی کوتاه با هر کدام از این دانش آموزان رده های سنی 7 تا 9 سال می پردازیم که اکثراً قبل از یادگرفتن خواندن و نوشتن، محاسبات ذهنی و یا برنامه نویسی یاد گرفته بودند و تقریباً اکثر آنها تسلط کافی به زبان انگلیسی داشتند.

امیرعلی مظفرزاده پیوستی، دانش آموز پایه سوم ابتدایی و 9 ساله می گوید: مقام دوم مسابقات آسیا، اقیانوسیه کیش را در رشته ربات پرنده به دست آوردم و منتخب لیگ امدادگر هستم، دیپلم افتخار ریاضیات کانگرو را به دست آوردم و در 30 فروردین سال آینده و در مسابقات دانشگاه صنعتی شریف شرکت خواهم کرد.

امیرعلی 18 بهمن ماه امسال نیز با یک ایده فوق العاده در مسابقات یک ایده، یک جهان حاضر می شود.

او می گوید: خانم سجودی را دوست دارم و هیچ وقت از کلاس هایش خسته نمی شوم و در آینده دانشمند خواهم شد.

عطاالله عطایی، دانش آموز پایه سوم ابتدایی، 9 ساله به خبرنگار می گوید: رتبه یک قلم چی در کل کشور برای چندین دوره بوده و از برترین های رشته شیمی، تشریح جانوری هستم و در لیگ رُباتیک و لیگ آتش نشان دانشگاه شریف و تهران حضور خواهم داشت.

عطایی ادامه می دهد: ایده من برای مسابقات یک ایده، یک جهان در رابطه با فراوری انرژی است که با بهره برداری از آن می توان شاهد اثرات مثبتی در زمینه انرژی شد.

او با اعلام اینکه در آینده می خواهد دندانپزشک گردد، می گوید: کلاس های خانم سجودی را خیلی دوست دارم و هیچ گاه از آن کلاس ها خسته نمی شوم.

امیرعلی باقری نیز، کلاس اول ابتدایی و 7 ساله است.

امیر علی در اولین حضور خود در مسابقات کشوری شریف در پارک نوری توانست مقام دوم را به دست بیاورد.

او مجوز حضور در مسابقات لکوکاپ دبی 2018 را کسب نموده است و علاقه زیادی به رشته های هوافضا دارد و در آینده نیز دوست دارد مهندس برق گردد.

مائده شقاقی نسب که 12 ساله و در کلاس ششم ابتدایی تحصیل می نماید، می گوید: من در بخش محاسبات ذهنی و رباتیک فعالیت می کنم و در مسابقات شریف و تهران با یک ایده بسیار خوب در رابطه با رانندگی و جلوگیری از خطرات احتاقتصادی شرکت خواهم کرد.

مائده در آینده می خواهد دندانپزشک گردد.

احسان حافظی که 7 سال دارد در کلاس اول ابتدایی تحصیل می نماید . او از 5 سالگی در مجموعه خانم سجودی حضور دارد و در رشته های رباتیک، هوافضا، چرتکه کار می نماید.

به گفته خودش، در رشته مزرعه فکر مدال طلای جهانی، مقام دوم آسیا اقیانوسیه در کیش را کسب نموده و مقا م آور سال گذشته در دانشگاه شریف نیز هست و امسال نیز در شریف حضور خواهد داشت.

احسان مثل بقیه همکلاسی هایش از کلاس های خانم سجودی هیچ وقت خسته نمی گردد و مثل مائده دوست دارد در آینده دندانپزشک گردد.

آیلین حسن علیزاده 7 ساله نیز می گوید: از وقتی که خواندن نوشتن بلد نبودم به کلاس های خانم سجودی آمدم و سال گذشته منتخب دانشگاه شریف بودم و در حال حاضر نیز طرح تحقیقاتی در رابطه با انواع ربات ها را انجام داده و همچنین برنامه نویسی کامپیوتر انجام می دهم.

او در آینده چشم پزشک خواهد شد.

محمدسینا پوستچی 9 سال دارد و در کلاس سوم ابتدایی درس می خواند.

او مقام اول مسابقات شریف در لیگ برنامه نویسی ربات های هوشمند را کسب نموده و مجوز حضور در لکوکاپ 2018 دبی را نیز به دست آورده است.

محمدسینا امسال با ایده هوشمند کاربردی جدید در دانشگاه صنعتی شریف حاضر خواهد شد.

او به خبرنگار می گوید: ایده هایم را با یاری خانم سجودی و خلاقیت خودم اجرایی می کنم و در آینده کوشش می کنم تا یک چشم پزشک موفقی شوم.

امیرعلی نقشه گران در کلاس اول ابتدایی درس می خواند و 7 سال دارد.

امیر علی نیز می گوید من سال گذشته منتخب مسابقات صنعتی شریف بودم و امسال هم در مسابقات شریف حاضر خواهم بود و در بخش برنامه نویسی کامپیوتری و ربات های هوشمند فعالیت می کنم.

امیر علی دوست دارد در آینده پزشک قلب و عروق گردد.

گفت وگو از کتایون حمیدی

60027/ 40/

bestcanadatours.com: تور کانادا | با تور کانادا سفر کنید، ویزای کانادا، تور کانادا ارزان، قیمت تور کانادا نوروز، بهار، پاییز، تابستان، زمستان را با ما تجربه کنید.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 2445

به "نابغه هایی که دیده نمی شوند ، ایده پردازی دانشمندان کوچک تبریزی برای تحقق شعار سال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نابغه هایی که دیده نمی شوند ، ایده پردازی دانشمندان کوچک تبریزی برای تحقق شعار سال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید